Z życia Klubów

Pracuj metodą projektu

Ortograficzna gra w klasy, Galeria Bratka, Ja pisarz, Starsi czytają młodszym, Ortograficzna bransoletka – to tylko niektóre z najbardziej popularnych projektów Ortograffiti. Zapraszamy do galerii projektów realizowanych przez Kluby Ortograffiti z całej Polski. Niech staną się inspiracją i zachętą do podjęcia pracy metodą projektu już od klasy I.

POBIERZ PROJEKTY DO KLAS I-III        POBIERZ PROJEKTY DO KLAS IV-VIII

 

Projekt: Koła i okręgi

Animator Ortograffiti: Kamila Bartosiak

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 12 im. Armii Krajowej w Zgierzu

Ten projekt przeprowadziłam z klasą 4. Bardzo trudne okazało się rysowanie kół i okręgów….Dlatego robiliśmy rysunki, które mogły składać się tylko z kół i okręgów, a do dyspozycji były kolorowe kredki i cyrkiel.Była świetna zabawa, a do tego nauka. Teraz żaden okrąg nam niestraszny 🙂

Projekt: Czytamy z Bratkiem

Animator Ortograffiti: Małgorzata Jopek

Klub Ortograffiti w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich w Strugach

W tym roku przygodę z Klubem Ortograffiti rozpoczęły pierwszaki. Zaczęliśmy od projektu „Czytamy z Bratkiem”. Do projektu zaprosiliśmy starszych klubowiczów. Czytali oni pierwszakom o Bratku, a potem wspólnie malowaliśmy jego portrety. Na kolejnych czwartkowych spotkaniach poznawaliśmy przygody Bratka, który wspierał nas w rozwiązywaniu trudnych sytuacji i zachęcał do czytania książek. W czasie zajęć były rozmowy w kręgu, a także inne zabawy związane ze zbieraniem słodkich upominków i naklejek. Dzięki temu projektowi uczniowie nie tylko pokonywali swoje trudności w uczeniu się, ale także dobrze się bawili, dzielili się swoimi pomysłami, integrowali się i wzajemnie sobie pomagali. Wszyscy czekali na kolejne opowiadania Bratka. W czasie omawiania przeczytanych tekstów korzystaliśmy z ćwiczeń z serii ORTOGRAFFITI z Bratkiem.

Projekt: Ortograficzne bukiety

Animator Ortograffiti: Iwona Dymowska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Otrębusach

Doskonałą inspiracją do wielu zadań utrwalających zasady ortograficzne, stały się wykonane przez uczniów ortograficzne bukiety z wyrazami z trudnością ortograficzną. Prace były barwne, pomysłowe i oryginalne.Uczniowie przy okazji mieli możliwość rozwijać zdolności plastyczne i wyobraźnię. Wszystkie talenty plastyczne można było podziwiać na wystawie. Oczywiście dodatkowo, podobnie jak w zeszłym roku, uczniowie wykonali również ortograficzne kapelusze.

Projekt: Pociąg ortograficzny

Animator Ortograffiti: Weronika Gądek

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Rzeczycy Ziemiańskiej

Uczestnicy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z kl. 3 zbudowali ortograficzny pociąg. Klubowicze wypisywali na kolorowych karteczkach wyrazy z zeszytów ćwiczeń „Ortograffiti z Bratkiem” i umieszczali je w odpowiednich wagonikach z pisownią „ó”, „u”, „rz”, „ż”. Budowanie ortograficznego pociągu okazało się ciekawą zabawą, a nauka poprawnej pisowni wyrazów stała się przyjemnością dla dzieci.

Projekt: Kocio i ortograficznie

Animator Ortograffiti: Bernadeta Kucharska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Radolinie

Dzisiaj w naszym Klubie Ortograffitii obchodziliśmy Światowy Dzień Kota🐈‍⬛ Zajęcia zaciekawiły dzieci, także mamy troszkę „nadwyżki” klubowiczów.

Projekt: Mity greckie

Animator Ortograffiti: Olga Bogacka

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 22 w Poznaniu

W ramach prac projektowych ćwiczyliśmy czytanie ze zrozumieniem i budowanie mitycznych stworów. Na zdjęciu Zeus Gromowładny w swoim pałacu na Olimpie.

Projekt: Przedstawienie kukiełkowe

Animator Ortograffiti: Grażyna Wiśniewska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 1 w Kórniku

W pierwszym, częściowo zdalnym semestrze, klubowicze pracowali nad napisaniem tekstów do przedstawienia (ortografia w praktyce). Budowaliśmy scenę dla kukiełek, a efekty mogły podziwiać dzieci z klas 1-3 i zerówkowicze. Ósmoklasiści popracowali nad opowiadaniem twórczym i „bykami”, które ciągle ich atakują.

Projekt: Świat książek

Animator Ortograffiti: Olga Tymińska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 24 im. Bohaterów Września 1939 w Toruniu

W projekcie  klubowicze wykonali zakładki do książek, wysłuchali przedstawienia, które przygotowała pani terapeutka i panie z biblioteki oraz rozmawiali o książkach wypożyczanych w bibliotece. Bratek był zachwycony, że mógł wystąpić w spektaklu teatralnym.

Projekt: Księga krzyżówek, łamigłówek i zagadek

Animator Ortograffiti: Monika Trzcińska

Klub Ortograffiti w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Maryi z Nazaretu w Kielcach

Nasz Bratek jest cały z wełny i jest super! Nasza klasa postanowiła stworzyć dla naszego przyjaciela księgę krzyżówek, łamigłówek i zagadek matematycznych i  ortograficznych.  W czasie wolnym od zajęć wszyscy z ciekawością rozwiązywaliśmy nasze łamigłówki i zagadki ortograficzne. Nasza klasowa gwiazda – Bratek – bardzo lubi również, gdy czytamy mu różne pozycje książkowe z naszego klasowego kącika czytelnika.

 

Projekt: Ortograficzne bransoletki

Animator Ortograffiti: Monika Będzińska

Klub Przyjaciół Bratka w Szkole Podstawowej nr3 im. mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Hrubieszowie

W każdą środę uczniowie z klasy 3a spotykają się w ramach działalności Klubu Przyjaciół Bratka. Z zaangażowaniem realizują różne zadania, w tym projekty. Jednym z nich było wykonanie ortograficznych bransoletek.

Projekt: Literowe układanki czyli kodowanki

Animator Ortograffiti: Barbara Kula

Klub Ortograffiti w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi SPSK w Strugach

Dzięki projektowi uczniowie rozwijali kreatywność i pomysłowość, wzbogacili wyobraźnię, doskonalili technikę czytania, bawili się słowami, tworząc ciekawe i zabawne opowiadania.

Animator Ortograffiti: Marta Galas

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 2 w Swarzędzu

W październiku rozpoczęłam zajęcia w klubie Ortograffiti z klasą Ia. Raz w tygodniu siadamy i czytamy opowiadania z Księgi Bratka – bajki terapeutyczne. Dobieram opowiadania, których tematyka porusza problem pojawiający się w klasie. Bratek (pacynka) bardzo nam pomaga. Dzieci go uwielbiają. Po rozmowie na dany temat organizuję dzieciom zabawę z Bratkiem. Zawsze staram się, aby każde dziecko miało w ręce pacynkę. Po zabawie Bratek przygotowuje im zadanie, które wklejamy lub rysujemy w zeszycie ćwiczeń Ortograffiti.

Projekt: Ortograficzna choinka

Animator Ortograffiti: Alicja Skweres

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 2 w Swarzędzu

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia nasz Klub Ortograffiti przygotował „Ortograficzną choinkę”. Uczniowie wykonali trzy łańcuchy bombek z wyrazami z rz, h i ó niewymiennym. Losowali kartki z wyrazami, które następnie zapisywali z pamięci, ozdabiając nimi bombki. Udekorowali choinkę samodzielnie wyciętymi bałwankami i śnieżynkami. Klubowicze wykonali też sympatycznego Świętego Mikołaja, który stał się ozdobą naszej szkolnej gazetki.

Projekt: Kim jestem?

Animator Ortograffiti: Sylwia Linek

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Nędzy

Nasz Klub zrealizował projekt „Kim jestem?” w oparciu o popularną zabawę towarzyską. Celem projektu była dobra zabawa połączona z nauką. Utrwalaliśmy poprawną pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi. Uczestnikami zabawy była grupa projektowa i uczniowie z klasy II. Wszyscy doskonale bawili się podczas grupowych rozgrywek, zadając pytania typu: Czy jestem przedmiotem? Czy jestem zwierzęciem? Czy w mojej nazwie jest „ż”?. Satysfakcja z samodzielnego przygotowania rekwizytów była ogromna, a radość młodszych kolegów bezcenna!

Projekt: Ortograficzny wystrój sali na Święta

Animator Ortograffiti: Monika Graczyk

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 3 w Kowarach

W okresie świątecznym uczniowie z naszego Klubu ortograffiti wzięli udział w projekcie „Ortograficzny wystrój sali na Święta”. Własnoręcznie przygotowane ozdoby świąteczne łączyli z wyrazami zawierającymi trudność ortograficzną. Bank wyrazów z trudnościami każdy uczeń tworzył indywidualnie podczas bieżącej pracy z ćwiczeniami „Ortograffiti”.

Projekt: Ilustrowany Słownik Ortograficzny

Animator Ortograffiti: Jolanta Dudek

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Kosowie Lackim

Celem projektu jest wielozmysłowe, globalne zapoznanie z wyrazami z trudnościami ortograficznymi.  Projekt obejmuje cały jeden semestr. Zapis wyrazu z trudnością ortograficzną połączony z rysunkiem przedstawiającym zapisany wyraz jest świetną formą tworzenia wielowymiarowego obrazu danego wyrazu, który dzieci skuteczniej zapamiętują. Zajęcia składają się z zajęć wprowadzających, które polegają na odpowiednim przygotowaniu dłoni i palców oraz zajęć właściwych. Całej pracy towarzyszy słuchanie muzyki relaksacyjnej.

Projekty: Ortograficzne zakrętki, Ortograficzne/gramatyczne frytki

Animator Ortograffiti: Marta Jurek

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Gułtowach

W roku szkolnym 2021/2022 w naszej szkole założyliśmy Klub przyjaciół Bratka. Podczas zajęć uczniowie klas 1-3 chętnie i z uwagą słuchają bajek, z dużym zaangażowaniem wykonują ćwiczenia, rysują oraz bawią się. Klubowicze bardzo polubili spotkania z Bratkiem.

Projekt Ortograficzne/gramatyczne frytki polegał na posortowaniu „frytek” i umieszczeniu ich w odpowiednim pudełku. Była pyszna zabawa. Które dziecko nie lubi frytek? Projekt Ortograficzne zakrętki polegał na dopasowaniu nakrętki z trudnością ortograficzną do odpowiedniego wyrazu i wyjaśnieniu zasady ortograficznej.

Projekt: Słowniki Ortograficzne

Animator Ortograffiti: Weronika Gądek

Klub Ortograffiti w ZSP w Szkole Podstawowej w Rzeczycy Ziemiańskiej

Dzięki realizacji projektu, nauka ortografii sprawiła uczniom dużo radości. Przykładem są słowniki ortograficzne wykonane przez uczniów naszej szkoły. Klubowicze nauczyli się poprawnego stosowania zasad ortograficznych w praktyce, a przy okazji rozwinęli kreatywność.

Projekt: Słowniki Ortograficzne

Animator Ortograffiti: Iwona Dymowska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Otrębusach

Nauka ortografii może dać dużo satysfakcji i być przyjemną, ciekawą zabawą

Przykładem są słowniki ortograficzne wykonane przez uczniów. To dobry sposób, aby nauczyć się poprawnego stosowania zasad ortograficznych w praktyce, a przy okazji rozwinąć wiele sprawności. Wykonane słowniki to doskonałe pomoce zarówno do pracy zbiorowej jak i indywidualnej.

Projekt: Ja pisarz

Animator: Nina Florczak-Mendyka

Klub Ortograffiti ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Brzozowie

Projekt został ukończony wydaniem książeczki „Za drzwiami lombardu”

Uczniowie tworzyli wymyśloną przez siebie historię właściciela lombardu, kochającego czytanie. Każdy uczestnik dopisywał kolejne przygody Georga Marcha, jego wnuczki i niezwykłego chłopca o imieniu Marcin.

Uczniowie wykazali się zdolnościami nie tylko pisarskimi, ale i plastycznymi, przygotowując ilustracje do książki. Klubowicze podczas spotkań wspólnie czytali powstające w odstępach tygodnia rozdziały, wprowadzali zmiany, pracowali nad poprawnością językową i ortograficzną.

Projekt: Nasz Klub Ortograffiti

Animator Ortograffiti: Dagmara Adamczyk

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 6 w Łasku

Zastąpienie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych Klubem Ortograffiti jest atrakcją i motywacją dla uczniów

Aby tak się stało, uczniowie muszą poczuć się sprawcami, kreatorami pewnych czynności, nie tylko ich biernymi wykonawcami. Warto poświęcić choćby jedne z zajęć na wykonanie napisu, który będzie uczniom przypominał, że są członkami Klubu i mają swoje miejsce w szkole, gdzie spotykają się i pracują.

Uczniowie z naszego Klubu to dzieci o bardzo niskich zdolnościach manualnych, mające ogromny problem z czytaniem. Wykonanie napisu jest dla nich wyzwaniem edukacyjnym, a więc wpisuje się w główny cel Klubu.

 

Projekt: Gra w ortograficzne klasy

Animator Ortograffiti: Marzena Janusz

Klub Ortograffiti w Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 im. Wacława Górskiego w Stalowej Woli

A my graliśmy w ortograficzne klasy

Ozdobiliśmy szkolny dziedziniec galerią obrazów „ó ” i „u”. W ciągu kilku minut, bez używania głosu, ustawiliśmy się w trójkąt i udowodniliśmy, że jesteśmy zgraną drużyną. Klubowicze nosili korony i przechadzali się po szkolnym placu jak królowe i królowie. Zabawy było co niemiara. Serdecznie pozdrawiamy!

Projekt: Tydzień Świadomości Dysleksji

Animator Ortograffiti: Iwona Trojak

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 80 w Gdańsku

W tym roku Tydzień Świadomości Dysleksji odbył się pod hasłem „Dysleksja inspiruje do (nie)zwykłych działań”.

Z tej okazji rodzice mogli zapoznać się z cyklem artykułów poświęconych tematyce dysleksji. Były one publikowane na stronie internetowej szkoły. Klasy młodsze poznały Bratka, który pod okiem terapeuty w Klubie Bratka pomaga w pokonaniu trudności w czytaniu i pisaniu. Uczniowie wzięli udział w konkursie plastycznym „Moja ulubiona postać z bajki”, po wysłuchaniu kilku bajek terapeutycznych. Klasy starsze wykonały projekt lapbook ortograficzny.

Projekt: Ortograficzne bransoletki

Animator Ortograffiti: Ewelina Rybicka

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. ks. Stanisława Staszica w Czerniczynie

W ramach projektu Klubowicze Ortograffiti – uczniowie klasy III z naszej szkoły – utrwalili na samodzielnie wykonanych bransoletkach poznane zasady pisowni trudnych wyrazów. Cały czas służą nam one „ortograficzną” pomocą.

Projekt: Gry ortograficzne – Orto-twist

Animator Ortograffiti: Wioletta Rafałowicz

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 2 im. A. Fiedlera w Dębnie

Zadaniem grupy było zaprojektowanie gry służącej utrwaleniu zasad ortograficznych.

Kompletna gra zawierała: zasady gry, planszę, pionki, karty z zadaniami i tak dalej. Wszystkie zostały wykonane z prostych materiałów i były bardzo funkcjonalne.

Projekt Co łączy ortografię z Wielkanocą?

Z okazji Wielkanocy zaproponowałam uczniom wykonanie chmur wyrazowych wizualnie łączących się z Wielkanocą. Chmury były skoncentrowane wokół jednej zasady, wybranej trudności lub wyjątków. Zgromadziliśmy je na tablicy (padlecie). Realizację zadania zaczęliśmy od wypisania skojarzeń z Wielkanocą.

Projekty: Czytamy z Bratkiem, Klasowa Księga Bratka

Animator Ortograffiti: Eliza Idczak

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce

Projekt Czytamy z Bratkiem

W gronie pierwszaków przygodę z Bratkiem rozpoczęliśmy od namalowania jego portretu! Ale zaraz potem uczniom udało się go poznać lepiej. Bratek wzbudził w nich zainteresowanie książkami i pomógł w rozwoju emocjonalnym. Każdy poniedziałek oznaczał kolejne spotkanie z Bratkiem i wspólne czytanie książki „Pamiętnik Czarnego Noska” i „Filip, lis i magia słów”. Potem były rozmowy w kręgu wśród mnóstwa poduszek, rebusy i inne zabawy np. prawda czy fałsz z użyciem zielonych i czerwonych lizaków, czy układanie schematów słów z nakrętek.

A w okresie Bożonarodzeniowym pojawiła się kolejna motywacja do czytania! Na gazetce pojawił się kalendarz adwentowy ze szkicem miasta i papierowymi gwiazdkami z zadaniami. Każdego dnia dzieci rozwiązywały po jednym zadaniu, a prawidłowa każdego dziecka odpowiedź oznaczała pomalowanie jednego okienka na rysunku. Naszym celem było rozświetlenie miasta na święta! Ale najważniejszy cel krył się w zadaniach, bo uczyły one społecznych zachowań: dzielenia się informacjami, uśmiechania się, mówienia komplementów.


Projekt Klasowa Księga Bratka

Zadaniem na kolejny semestr było dla nas pobudzanie wyobraźni, nieszablonowe myślenie i stosowanie w praktyce poznanych zasad ortografii. Postanowiliśmy stworzyć kronikę czytelnictwa naszej klasy. Każdy z uczniów kolejno zabierał pacynkę Bratka i kronikę do domu na kilka dni. Z niewielką pomocą rodziców w kronice zapisywaliśmy opowiadanie o przygodach Bratka w naszych domach i kilka słów o przeczytanej mu samodzielnie książce, a także dołączaliśmy obrazki lub zdjęcia z wizyty Bratka. A po powrocie do szkoły prezentowaliśmy wpisy reszcie dzieci, co było świetnym impulsem do kolejnych rozmów. Już wiemy, że gotowa książka trafi do naszego Bratkowego kącika, gdzie będziemy po nią mogli sięgać ponownie. Przedstawimy ją też pozostałym klasom 1-3. My na pewno będziemy kontynuowali projekt, a może zainspirujemy też inne klasy?

Projekty: Jestem Superbohaterem – mam supermoc!

Animator Ortograffiti: Katarzyna Gajda

Klub Ortograffiti w Zespole Szkół Specjalnych nr 8 w Tychach

Tym razem do naszego szkolnego klubu Ortograffiti postanowiliśmy zaprosić superbohaterów!

Każdy z nich miał imponujące supermoce, ale była też jedna supermoc, która łączyła ich wszystkich – świetna znajomość ortografii. Dzięki temu klubowicze również mogli poczuć się jak superbohaterowie! Bo tak samo jak oni, doskonale znają i stosują ortograficzne zasady. A do tego również posiadają supermoce: wyjątkowe talenty, które wystarczy odkryć i rozwijać!

Projekty: Projekty Ortografek, czyli uczymy się z Bratkiem i Czytamy z Bratkiem

Animator Ortograffiti: Zofia Posiewała

Klub Ortograffiti w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Stobnie Siódmym

Bratek jest naszą ulubioną klasową maskotką!

Towarzyszy nam zawsze podczas zajęć wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych. Podjęcie się projektu uczenia się z Bratkiem było więc oczywistością! Dzięki niemu ortografia czy matematyka okazują się nie takie straszne, słowami można się bawić. Z Bratkiem również rozwijamy logiczne myślenie, spostrzegawczość  i znajomość jednostek miar. Według nas wesoła atmosfera na zajęciach to klucz do sukcesu!

Bratek jest niezastąpiony również podczas czytania na lekcjach oraz doskonalenia tej umiejętności na dodatkowych zajęciach. Dzięki niemu jest ono o wiele łatwiejsze. Po lekturze opowiadań Bratka rozmawiamy również o uczuciach. A by lepiej je znać i wyrażać, odgrywamy także krótkie scenki.

Projekt: Mały mistrz potrafi

Animator Ortograffiti: Magdalena Galuba

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Opatówku, Filia w Sierzchowie

Drugi już projekt naszego klubu Ortograffiti miał na celu doskonalenie pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi.

Mali mistrzowie ortografii z naszego szkolnego klubu gromadzili często przez nich używane, a trudne wyrazy, następnie zapisywali je na komputerach i drukowali. Stworzyliśmy dzięki temu na szkolnym korytarzu bardzo pomocną gazetkę ścienną. Zorganizowaliśmy też konkurs, w którym konieczne było przyporządkowanie wyrazu do odpowiedniej litery. Pojawiły się błędy, ale to one czynią mistrza! Uśmiechnięta mina Bratka mówi sama za siebie! Pozdrawiamy!

Projekt: Karty Ortomagiczne

Animator Ortograffiti: Łucja Witkowska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 w Warszawie

Zainspirowani kartami ortomagicznymi z serii Ortograffiti postanowiliśmy uzupełnić je o swoje własne ze słowami, które sprawiają nam szczególne trudności. Dzięki temu żadne słowo z u, ó, rz, ż, h czy ch nam niestraszne! Gdy karty były gotowe, przyszedł czas na stworzenie dzięki nim Ortomapy, która teraz znajduje się na naszej klasowej gazetce ściennej. Zajęcia z Bratkiem są super! A jedna klubowiczka ulepiła nawet z plasteliny jego podobiznę! 🙂

Projekt: Zakładki do książek

Animator Ortograffiti: Dorota Wilk-Wirkus

Klub Ortograffiti w Zespole Szkół Katolickich w Malborku

W powietrzu czuć już klimat świąt wielkanocnych. Postanowiliśmy dodać też wielkanocny akcent do naszych zajęć. Klubowicze tworzyli wyjątkowe zakładki, dzięki którym czytanie będzie jeszcze przyjemniejsze! Każdy z nich otrzymał drewniane puzzle – szablon, który można było dowolnie ozdobić, a następnie połączyć go z szablonem koleżanki lub kolegi. Było dużo brokatu, kolorowe literki i malunki, a także – oczywiście elementy świąteczne.

Projekt: Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji

Animator Ortograffiti: Aneta Ambroży

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Połańcu

Nasi klubowi siódmo- i ósmoklasiści tym razem aktywnie włączyli się w organizację akcji „Motywacja w dysleksji: nasze mocne strony”.

Co rok temu wydarzeniu patronuje Polskie Towarzystwo Dysleksji i wspólnie podnosimy świadomość społeczną w zakresie wspierania trudności w uczeniu się i ukazywania potencjału osób z dysleksją. Podczas zajęć klubowicze prezentowali więc swoje talenty i odkrywali mocne strony. W głównym holu szkoły przygotowaliśmy gazetki tematyczne: o trudnościach w uczeniu się i metodach wspomagających rozwój dziecka, o metodzie Ortograffiti na poszczególnych etapach edukacyjnych oraz o znanych i utalentowanych dyslektykach. Podczas tego tygodnia w działania naszego klubu zaangażowała się cała szkolna społeczność. W ramach gry „Sprawdź się. Trening czyni mistrza” podczas przerw zarówno uczniowie, nauczyciele, jak i pracownicy obsługi chętnie mierzyli się z rozmaitymi zadaniami, rebusami i zagadkami ortograficznymi. Wszystkie nasze działania ukazywały solidarność z uczniami z dysleksją, a na wszystkich, którzy brali udział w naszej grze, czekały certyfikaty mistrzów ortografii.

Projekt: Z Ortografią na Ty

Animator Ortograffiti: Katarzyna Marczak

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Kątach k. Sochaczewa

Chcecie wiedzieć, jaki mamy w naszym klubie sposób na trudne wyrazy?

Chętnie się podzielimy tą super radą! Plakaty to rozwiązanie. Ale nie takie z piłkarzami czy piosenkarzami. Robimy je sami i zawierają mnóstwo wyrazów z ó, u, rz, ż, h i ch, a do tego zasady pisowni. Super! Plakaty to najfajniejszy sposób na twórcze ćwiczenie ortografii.

Projekt: Wiosenne pejzaże i rok w kalejdoskopie.

Animator Ortograffiti: Katarzyna Bronikowska

Klub Ortograffiti w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 10 w Warszawie

W naszym Klubie Ortograffiti bardzo lubimy aktywny relaks.

Co to znaczy? Na przykład malowanie pejzaży przypominających nam o danej porze roku. A gdy nie mamy pędzli? Jest jeszcze ciekawiej – używamy patyczków, słomek czy wacików. Bardzo lubimy też mówić o swoich malunkach i tworzyć na ich temat opowieści. Chętnie też wymieniamy się pomysłami, bo koleżeńskość to nasza super cecha! Twórcza praca podczas zajęć pomaga nam radzić sobie ze stresem i sprawia, że swobodnie wypowiadamy się na przeróżne tematy. A gdy zbliża się koniec roku szkolnego, wracamy do wszystkich opowiadań, które napisaliśmy. Miło jest zobaczyć, jak doskonalił się nasz styl wypowiedzi, poprawność ortograficzna i gramatyczna. Taka samoocena buduje w nas pozytywny obraz samych siebie. 🙂

Projekt: Utrwalamy pisownię trudnych wyrazów

Animator Ortograffiti: Agnieszka Prudło

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 7 w Radomsku

W naszym szkolnym Klubie Ortograffiti dobry humor towarzyszy nam bez przerwy, od początku po sam koniec zajęć.

Naszym największym celem jest utrwalanie pisowni wyrazów, które sprawiają nam trudności. Dzięki zeszytom Ortograffiti na naszych zajęciach nie gości nuda. Staramy się powtarzać ortograficzne zasady tak, by zapadały w pamięć mimochodem. Podczas przerw między ćwiczeniami uwielbiamy bawić się w Ortograficzny taniec, Piłka parzy czy Ortograficznego węża. Bo najlepiej uczymy się poprzez zabawę!

Projekt: Plansze i zakładki

Animator Ortograffiti: Aneta Ługowska-Kwolek

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 209 w Warszawie

Uczniowie z naszego szkolnego Klubu Ortograffiti chętnie dzielą się swoją wiedzą z innymi uczniami naszej szkoły i dosłownie wynoszą wiedzę na szkolne korytarze.

Lubimy pokazywać efekty naszej pracy na ściennych gazetkach. Podczas zajęć nie tylko pracujemy z zeszytami ćwiczeń, czymś, co lubimy szczególnie, są kreatywne projekty – utrwalające oczywiście ortograficzne zasady. Chcemy się też szczególnie pochwalić naszymi ortograficznymi planszami i zakładkami do książek. Na planszach zilustrowaliśmy trudne dla nas słowa, a zakładki ułatwiają nam czytanie. A wszystko po to, aby ortografia była łatwa i przyjemna.

Projekt: Ortograficzne bransoletki

Animator Ortograffiti: Elżbieta  Milewska-Sekita

Klub Ortograffiti w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Jana Pawła II w Miłakowie

Klubowicze Ortograffiti z naszej szkoły bez zawahania się  przyznają, że wyrazy z „rz” to dla nich żadna trudność.

A to dlatego, że w minionym semestrze mieliśmy wiele okazji, by poznawać ortograficzne zasady i utrwalać je w bardzo przyjemny sposób. Tworzyliśmy m.in. bransoletki, które cały czas służą nam „ortograficzną” pomocą. Rozwiązywaliśmy też ortograficzne krzyżówki, labirynty, a także rebusy, jednak naszym ulubionym momentem podczas zajęć jest czas, kiedy możemy zagrać w multimedialne ortomagiczne gry.

Projekt: Ortograficzne lapbooki

Animator Ortograffiti: Anna Woźniak

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Ziemi Lubelskiej w Radawcu Dużym

Czwartoklasiści z naszego szkolnego Klubu Ortograffiti, choć są klubowiczami dopiero od września, już zdążyły polubić ćwiczenia ortograficzne.

Nie tylko dlatego, że widzą swoje postępy, ani dlatego, że podczas zajęć panuje swobodna atmosfera. Najważniejsza dla nas jest różnorodność, to dlatego mamy naprawdę dużą motywację do pracy w naszym klubie. Pierwszy semestr upłynął nam pod znakiem pisowni wyrazów z „ó” i „u”, a oprócz rozwiązywania ćwiczeń Ortograffiti na cotygodniowych zajęciach tworzyliśmy kolorowe lapbooki, który w dużej mierze przyczyniły się do tego, że naprawdę lubimy ortografię!

Projekt: Ortografia na co dzień

Animator Ortograffiti: Lidia Karasińska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 5 w Konstantynowie Łódzkim

Ortografia to bez wątpienia silna strona naszych klubowiczów!

Projekt, nad którym pracowaliśmy, uświadomił nam, że jest ona bardzo pożyteczna – każdego dnia i w każdym miejscu. Na zajęciach pracowaliśmy w grupach, ale wcześniej każdy klubowicz miał za zadanie przeczytać dwie, trzy wybrane książki i wybrać spośród bohaterów takiego, z którym chciałby się zaprzyjaźnić. Praca grupowa polegała na wykonywaniu ilustracji do komiksów, których bohaterami byli książkowi przyjaciele podróżujący do przeróżnych miejsc. Jednak były to orto-komiksy! Chmurki na ilustracjach uzupełnialiśmy wyrazami z trudnościami ortograficznymi. Dzięki temu zajęcia zamieniły się w świetną, ale pożyteczną, zabawę.

Projekt: Matematyczne kalendarze adwentowe

Animator Ortograffiti: Ewa Wojnarowska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Ostrówku

Nasz szkolny Klub Ortograffiti uwielbia naukę poprzez zabawę.

I to taką twórczą! Podczas zajęć postanowiliśmy stworzyć kalendarze adwentowe. Powstałe kalendarze są jednak szczególne, ponieważ wspierają naukę matematyki. Klubowicze pracowali w trzech grupach, według klas: pierwsza grupa – klasa IV i V, druga – klasa VI, trzecia – klasy VII i VIII. Bardzo pomogły nam zbiory zadań, podręczniki i zeszyty ćwiczeń Ortograffiti. Te zajęcia na pewno zapamiętamy na długo, bo bawiliśmy się doskonale.

Projekty: „rz” w końcówkach nazw zawodów i Szopka

Animator Ortograffiti: Agnieszka Machowska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Marcinkowicach

Zajęcia w naszym szkolnym Klubie Ortograffiti sprawiły, że drugoklasiści już wiedzą jak poprawnie zapisać każdą nazwę zawodu z końcówką „-erz”, a nawet z „-arz”!

To wszystko dzięki prostym zasadom, które chętnie utrwalali, a także wykonaniu balonów-przypominajek, które przyozdobiły szkolny korytarz. Ale to nie koniec! Nasi dzielni klubowicze wykonali także piękną szopkę. Była to jednak niezwykła szopka, bo zawierała wyrazy z ortograficznymi trudnościami! Dzięki temu wzbogacaliśmy słownictwo, utrwalaliśmy zasady pisowni, ale też poczuliśmy klimat nadchodzących świąt!

Projekt: Projekt Ortokrzyżówka

Animator Ortograffiti: Alina Molenda

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 18 w Rybniku

Nasz Szkolny Klub Ortograffiti z radością spotyka się dwa razy w tygodniu od początku tego roku szkolnego.

W grupie czwartoklasistów zaprzyjaźniliśmy się z serią ćwiczeń Ortograffiti Miks. Uważamy, że nauka ortograficznych reguł wcale nie musi być nudna! By zapamiętać pisownię wyrazów z ,,ó” ,,u”, ”rz” i „ż” postanowiliśmy w parach stworzyć ortograficzne krzyżówki. Najpierw w opowiadaniach Ortograffiti wyszukiwaliśmy wyrazy z trudnościami ortograficznymi, a później układaliśmy do nich odpowiednie hasła. Na następnym spotkaniu wymieniliśmy się krzyżówkami, a rozwiązując je, łączyliśmy przyjemne z pożytecznym.

Projekty: Kącik Bratka, Czytamy z Bratkiem i Tabliczka Mnożenia

Animator Ortograffiti: Elżbieta Potoniec

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. ks. Bronisława Markiewicza w Tuligłowach

Każdego tygodnia uczniowie III klasy spotykają się w naszym szkolnym Klubie Ortograffiti.

Z zaangażowaniem pracują z zeszytami ćwiczeń, biorą udział w grach i zabawach dydaktycznych oraz realizują projekty. Dzięki temu nie tylko pokonują swoje trudności w uczeniu się, ale także dobrze się bawią, dzielą się swoimi pomysłami, integrują się i wzajemnie sobie pomagają. W ubiegłym półroczu stworzyliśmy Bratkowi pośród książek kącik, w którym dzieci mogą mu czytać – głównie podczas długich przerw lub poradzić się co robić po ukończeniu zadania podczas lekcji. Bardzo polubiliśmy również projekt czytania z Bratkiem. Co tydzień inny ochotnik zabiera do domu Bratka oraz księgę. Czyta Bratkowi wybraną przez siebie bajkę, a następnie wpisuje się do księgi i tworzą piękną ilustrację. Po powrocie do szkoły prezentują swój wpis i opowiadają o przeczytanej bajce. Pracujemy także nad projektem, w ramach którego tworzymy prace plastyczne ułatwiające jej zapamiętanie, np. matematyczne bransoletki. W niektórych projektach chętnie biorą udział także uczniowie klasy II.

Projekt: Ortostragan

Animator Ortograffiti: Hanna Szopińska-Pawełko

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 40 w Gdyni

Inspiracją do przygotowania projektu był wiersz pt. „Na straganie” Jana Brzechwy.

Najpierw, klubowicze mieli za zadanie ułożyć we właściwej kolejności wersy wiersza, a następnie przykleić je na kartce, by móc je głośno odczytać. Następnie uczniowie wymieniali  nazwy owoców i warzyw zawierające trudności ortograficzne. Zabawiliśmy się także w wyszukiwanie rymujących się z nimi wyrazów. Uczniowie wykonali też z papieru owoce i warzywa wraz z podpisami, które trafiły na nasz stragan.

Projekt: Dzień Matematyki

Animator Ortograffiti: Kamila Bartosiak

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 12 im. Armii Krajowej w Zgierzu

14 marca w naszej szkole odbyło się prawdziwe święto matematyki.

Projekt ten przygotowali uczniowie klas IV uczęszczający do naszego Klubu Ortograffiti. W zaplanowanych atrakcjach, m.in. grze Milionerzy, trzeba było wykazać się wiedzą na temat geometrii, a także życia codziennego. Uczyliśmy się również układać tangramy oraz rozwiązywaliśmy na czas proste działania matematyczne z układanek Schubitrix. Tego dnia rozstrzygnęliśmy także konkurs na najlepszą pracę plastyczną zawierającą koła i okręgi. Prace te powstały podczas zajęć w lutym, kiedy uczyliśmy się poprawnego kreślenia tych figur.

Projekt: Szkolne Święto Ortograffiti

Animator Ortograffiti: Rozalia Zając-Mozol

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Wyczechach

Klub Ortograffiti na dobre zagościł, również w naszej szkole.

Na zajęcia uczęszczają uczniowie klas: I, II, IV, V, VII oraz VIII i wprost je uwielbiają. Cały semestr owocnej pracy postanowiliśmy więc zakończyć organizując w naszej szkole Święto Ortograffiti. Specjalnie na tę okazję, podczas zajęć przygotowaliśmy ortograficzne gry planszowe i zagadki. Podczas przerw uczniowie naszej szkoły rozwiązywali przeróżne ortograficzne łamigłówki, a za prawidłowe odpowiedzi otrzymywali cukierki. Był to bardzo wesoły i słodki dzień w naszej szkole.

Projekt: Ortograffiti

Animator Ortograffiti: Monika Kieres

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 16 w Jaworznie

W pierwszym półroczu w naszym Klubie Ortograffiti mieliśmy ręce pełne pracy.

W ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych pracowaliśmy z zeszytami ćwiczeń Ortograffiti, rozwijaliśmy również logiczne myślenie i koncentrację, wykonując krzyżówki z hasłami z ortograficznymi trudnościami. Ćwiczyliśmy też szybkość, spostrzegawczość i pamięć wzrokową grając w gry ortograficzne – Dobble i Memo. Wykonaliśmy ortograficzne lapbooki, dzięki którym nie tylko utrwaliliśmy ortograficzne zasady pisowni, ale też doskonaliliśmy sprawność manualną, technikę wycinania i składania papieru. Ortografię ćwiczyliśmy również, układając śmieszne zdania – czytając przy tym ze zrozumieniem i praktykując terapię śmiechem. 🙂 Pracę ze słownikiem ortograficznym, percepcję wzrokową i koncentrację, a także, koordynację wzrokowo-ruchową i sprawność rąk ćwiczyliśmy, kolorując ortograficzne kolorowanki. A zaraz przed feriami wspólnie myśleliśmy o projektach na drugie półrocze.

Projekt: Ortograficzne lapbooki

Animator Ortograffiti: Małgorzata Jutrzenka-Trzebiatowska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Antoniego Abrahama w Sulęczynie

Zajęcia w naszym Klubie Ortograffiti mają charakter otwarty i są skierowane do uczniów klas szóstej i siódmej.

Podczas zajęć korzystamy z zeszytów ćwiczeń z serii Ortograffiti. Uczniowie klasy szóstej wykonali także ortograficzne lapbooki i zaprezentowali je innym uczniom. Można je wykorzystać jako pomoce naukowe i są umieszczone na ściennej gazetce w sali polonistycznej. Dzięki pracy nad lapbookami każda grupa staje się ekspertami. Projekt ten daje nam możliwość wymieniania się swoją wiedzą i jednoczesnego utrwalania jej.

Projekt: Czytamy z Bratkiem

Animator Ortograffiti: Dagmara Adamczyk

Klub Ortograffiti w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Łasku

W zajęciach brali udział uczniowie z niepełnosprawnością uczęszczający do III klasy gimnazjum oraz klas IV-VII szkoły podstawowej.

Każdy z uczniów wybierał bajkę z Księgi bajek terapeutycznych, następnie przez tydzień ćwiczył czytanie tekstu zarówno na zajęciach, jak i w domu czy internacie, by na kolejnym spotkaniu zaprezentować go przed kolegami. Uczniowie mieli również wymyślić kilka pytań do tekstu, które zadawali po lekturze bajki. Prawidłowe odpowiedzi były nagradzane gromkimi brawami. Młodsi uczniowie podczas zajęć rozwiązywali także zadania, dobrane dla nich przez nauczyciela pod kątem tematyki i trudności, w których chętnie pomagali im starsi koledzy.

Projekt: Mania ortograficznego grania, czyli tworzymy planszówkę

Animator Ortograffiti: Monika Jurczuk

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Korpusu Ochrony Pogranicza w Wytycznie

Kolejny projekt, w który zaangażowali się uczniowie klasy IV zaowocował stworzeniem wspaniałej, planszowej „Ortogrę na kółkach”.

Motywem przewodnim gry była podróż samochodem. Gra została stworzona z myślą o uczniach klasy I i szybko zyskała miano najlepszej gry w szkolnej świetlicy. Ponadto, w naszym Klubie cały czas doskonalimy umiejętność czytania i pisania, pamiętając o codziennych ćwiczeniach oczu i rąk. Uczniowie klas I-III podczas zajęć wykonali również portrety Bratka.

Projekt: Sto trudnych słów na 100-lecie odzyskania niepodległości

Animator Ortograffiti: Anna Konkol

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 322 im. Jana Brzechwy w Warszawie

Gdy po wakacjach wróciliśmy do szkoły, postanowiliśmy, że jeden z projektów, jaki wykonamy podczas tego roku w naszym szkolnym Klubie Ortograffiti, będzie związany z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Każdy z uczniów, korzystając z zeszytów ćwiczeń Ortograffiti, poznawał i utrwalał jedną ortograficzną zasadę pisowni. Pod koniec października uczniowie pod okiem animatora wybrali po jednym słowie zawierającym trudność ortograficzną, związanym z hasłem „niepodległość”. W ten sposób powstała pokaźna lista słów, które uczniowie zapisali wraz z odnoszącymi się do nich zasadami, na kartkach pokolorowanych we wzór polskiej flagi. Finałem projektu było przygotowanie gazetki ściennej.

Projekty: Czytamy z Bratkiem, Czytanie ze zrozumieniem

Animator Ortograffiti: Grażyna Wiśniewska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 1 w Kórniku

Projekt Czytamy z Bratkiem

Z drugoklasistami spotykamy się co tydzień po lekcjach. Zaczynamy od zabaw ruchowych metodą ruchu rozwijającego (MRR) Weroniki Sherborne oraz ćwiczeń pamięci sekwencyjnej. To grupa z dużymi problemami związanymi z wzajemną akceptacją i tolerancją. Ćwiczenia prowadzone MRR powodują, że dzieci zaczynają sobie ufać i chętniej podejmują współpracę w grupie. Następnie czytamy opowiadania Bratka. W czasie omawiania przeczytanego tekstu korzystamy z ćwiczeń z zeszytu ORTOGRAFFITI z Bratkiem. Dzieci słabo radzą sobie z płynnym czytaniem, dlatego umawiamy się na śledzenie czytanego tekstu i włączanie się w czytanie krótkich fragmentów. Klubowicze mają problemy nie tylko ze stroną techniczną czytania, ale przede wszystkim z rozumieniem czytanego, a nawet słuchanego tekstu. Aby poprawić stronę techniczną wykorzystujemy do ćwiczeń elementy metody 18 struktur wyrazowych. W ciągu pierwszych miesięcy intensywnie ćwiczyliśmy rozumienie słuchanego przekazu.

Dzięki pacynce Bratka, którą można przytulić i trzymać na kolanach dzieci zaczęły dostrzegać potrzeby innych. Rzadziej pojawią się zwroty „ja chcę”, a częściej „potrzebuję”, „czy ci pomóc”. Jest mniej tupania nogami i wzajemnej agresji. Bratek zaczął uspołeczniać moją grupkę. Dziękuję Bratku:)
Projekt Czytanie ze zrozumieniem

Co tydzień spotykamy się z uczniami z klasy V wcześnie rano, bo już o 7.15, tuż przed lekcjami. Zaczynamy od psychogimnastyki, czyli zabaw ruchowych z metody Procus i Block oraz ćwiczeń pamięci sekwencyjnej – te ostatnie sprawią dzieciom pewne trudności. Na szczęście systematyczne „męczenie” zaczyna przynosić efekty. Następnie czytamy wybrane wcześniej przez dzieci teksty. Na początku były to krótkie teksty wybrane i opracowane przeze mnie. Teraz to dzieci biorą udział w proponowaniu i tekstów i demokratycznie głosują na te, które chcą opracowywać. Na zakończenie zajęć korzystamy z ćwiczeń ortograficznych z zeszytu ORTOGRAFFITI Mix. Z informacji zwrotnych przekazywanych przez nauczycieli prowadzących zajęcia z moimi klubowiczami wynika, że widoczna jest poprawa koncentracji uwagi. Co ciekawe, o ile wcześniej dzieciom nasze zajęcia kojarzyły się negatywnie i często  wstydziły się przyznawać do uczestnictwa w nich, to teraz dzięki plakatom Ortomocni i innej formie tych zajęć, dzieci zaczęły czuć się dumne z przynależności do tej grupy.

Projekt: Kilka minut nauki w różnych miejscach i sytuacjach

Animator Ortograffiti: Dorota Poloczek

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 21 w Bytomiu

W Klubie Bratka w naszej szkole wyznajemy zasadę „małych kroków”. Wraz z uczniami postanowiliśmy więc wypróbować metody szybkiego uczenia się. Projekt, który realizowaliśmy sprawił, że chętnie uczyliśmy się także w czasie przerw  – mieliśmy np. 2 minuty na wykonanie pewnego zadania problemowego, w którym konkretnie sformułowane pytanie wymagało precyzyjnej, krótkiej odpowiedzi. Pomocą w szybkim uczeniu się była również aplikacja Quizziz, z której uczniowie mogą korzystać na własnych telefonach komórkowych. Do ćwiczeń staramy się również wprowadzić elementy zdrowej rywalizacji oraz gry i zabawy. Korzystamy także z tradycyjnych metod pracy – wzory, które poznajemy podczas zajęć, wykorzystujemy do tworzenia gazetki szkolnej.

Projekt: Ilustrowane Słowniki Ortograficzne

Animator Ortograffiti: Edyta Zielińska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Janiny Sieklickiej w Czernicach Borowych

W pierwszym semestrze w ramach Klubu Ortograffitti uczniowie klas I- III wykonali ilustrowane słowniki ortograficzne, które są ciekawą metodą nauki poprawnego pisania. Nauka przez zabawę sprzyja utrwalaniu zasad ortograficznych. A ile przy tym dobrej zabawy:)

Projekt: Spacerownik historyczno-matematyczny

Animator Ortograffiti: Krystyna Michałowska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Prostkach

Dziecko jest jutrem. Ono będzie pracownikiem, będzie obywatelem, będzie prawodawcą, ale czekać trzeba. Cierpliwie czekać. Czujnie czekać (…). Trzeba uświadomić sobie wagę, ciężar sprawy – wartość jej, cenę… – Janusz Korczak

Kilkoro uczniów z klas 4c i 5b, z myślą o swoich rówieśnikach, wykonało spacerownik zatytułowany Od Mieszka I do Stanisława Augusta. Na spacerowniku uczniowie odnajdują wizerunki omawianych na lekcjach władców Polski oraz zwięzłe informacje na ich temat. Korzystając zaś z danych liczbowych, mogą wykonywać różnorodne działania matematyczne. Znajdują w ten sposób odpowiedzi na wiele pytań, między innymi: Ile lat panował dany król ?, Ile lat temu urodził się dany władca?, Ile lat minęło od koronacji wskazanego króla?, i tak dalej. Spacerownik ten jest doskonałym przykładem korelacji międzyprzedmiotowej, czyli łączenia historii z matematyką. Uczniowie, obok wiadomości historycznych, zyskują wiedzę na temat zapisywania liczb w systemie rzymskim oraz określania wieku, w którym panował dany król.

Projekt: Ortokrzyżówka

Animator Ortograffiti: Agnieszka Krzyżanowska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Mochowie

Od października grupa 11 uczniów z klasy IV w każdy poniedziałek uczestniczy w spotkaniach Szkolnego Klubu Ortograffiti. W I semestrze zajęcia poświęcone były utrwalaniu reguł pisowni wyrazów z ,,ó” i ,,u”. Klubowicze korzystali z zeszytu ćwiczeń Ortograffiti Miks. Podsumowaniem zajęć dotyczących ,,ó” i ,,u” była realizacja projektu Ortokrzyżówka. Uczniowie w niewielkich grupach przygotowywali krzyżówki, w których wszystkie hasła miały zawierać ,,ó” lub ,,u”. Na kolejnych zajęciach członkowie Klubu Ortograffiti wspólnie i w grupach rozwiązywali przygotowane przez kolegów krzyżówki.

Projekt: Przypominak Matematyczny

Animator Ortograffiti: Elżbieta Przybyła

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim.

W naszej szkole do Klubu Ortograffiti z matematyki należą cztery dziewczynki z klasy V.

Naszym pomysłem na projekt jest Klubowy Przypominak Matematyczny. Zaczęliśmy od zaprojektowania własnych okładek Przypominaka. Potem wpisywaliśmy do niego ważne wiadomości matematyczne. Mamy zamiar uzupełniać nasze Przypominaki do końca roku szkolnego. Dziewczynki i ich rodzice są bardzo zadowoleni z tej pomocy. Zachęcone tym pokazały swoje dzieła rówieśnikom, przez co projekt został zrealizowany również przez uczniów nieuczęszczających na zajęcia klubowe. Mamy już pomysł na nowy projekt!

Projekt: Tabliczka Mnożenia

Animator Ortograffiti: Elżbieta Brudzyńska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 18 im. Jana Brzechwy w Gliwicach

Projekt zrealizowali uczniowie klasy IV na zajęciach rozwijających umiejętności i wyobraźnię matematyczną.

Najpierw ćwiczyli rachunek pamięciowy, grali w domino matematyczne i ćwiczyli za pomocą PUS. Następnie starali się znaleźć odpowiedź na pytanie: Co ułatwiało mi naukę tabliczki mnożenia w klasach I-III? Po burzliwej dyskusji doszli do wniosku, że najlepiej zapamiętywali to, na co często patrzyli. Postanowili więc pomóc młodszym kolegom i wykonać dla nich „Kolorowe Działania”. Okazało się to nie tylko świetną zabawą, ale i treningiem w tabliczce mnożenia. Przecież nie wypadało popełniać błędów w działaniach przygotowanych dla młodszych kolegów? Oczywiście przy okazji rozwijali swoją pomysłowość i kreatywność, a także uzdolnienia plastyczne i zdolności grafomotoryczne. Czyli jeden projekt – wiele korzyści! I o to chodzi w Klubie Ortograffiti – uczymy się, bawimy i cieszymy ze spotkań 🙂

Projekty: Czytamy z Bratkiem i Teatralne Warsztaty Bratka

Animator Ortograffiti: Krystyna Jagłowska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 89 w Gdańsku

W naszym Szkolnym Klubie Bratka było naprawdę twórczo i ciekawie.

Najpierw  czytaliśmy Bratkowi i kiedy byliśmy już gotowi, zaczęliśmy czytać w jego towarzystwie naszym młodszym kolegom z kl. I c. Jesteśmy dumni, bo maluchy chętnie i z uwagą słuchają bajek o naszym przyjacielu. Podczas Teatralnych Warsztatów Bratka układaliśmy własne opowiadania o przygodach Bratka, a następnie przedstawialiśmy je w formie Kamishibai.

Projekt: Słoik Klubowych Wspomnień

Animator Ortograffiti: Marta Jurek

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Gułtowach

Słoik Klubowych wspomnień pojawił się już na pierwszych zajęciach. Poinformowałam klubowiczów, że pod koniec zajęć na kolorowych karteczkach będą mogli napisać, co im się najbardziej podobało lub z czym mieli problem.

Projekt: Minuta czytania

Animator Ortograffiti: Karolina Cierlaczyk

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. KEN w Żelazkowie

Czytanie daje satysfakcję

Na czym to polega?

  1. Na początku zajęć jeden z uczestników przedstawia grupie fragment tekstu. Może pochodzić on z różnych źródeł, od poezji do literatury faktu.
  2. Czytanie tekstu powinno zajmować minutę lub mniej.
  3. Po tym, jak fragment zostanie przeczytany, uczestnicy notują jednozdaniowe streszczenie lub tezę, by zapamiętać daną minutę czytania.

Najważniejsze zasady:

czas czytania – 1 minuta,

streszczenie = 1 zdanie.

Cel: pokazanie, że istnieje świat bogatych w treści lektur.

Projekt: Matematyczny Escape Room

Animator Ortograffiti: Kamila Bartosiak

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 12 w Zgierzu

Od września prężnie działamy i przypominamy materiał ze zdalnego nauczania. Pierwszy projekt zrealizowany z klasą 8 to matematyczny Escape Room. Na początku uczniowie dostali list w butelce i dzięki rozwiązywaniu zadań otrzymywali kolejne cyfry numeru telefonu, by móc stać się piratem. Zadania były w formie zakodowanych zagadek, które najpierw trzeba było odkodować, a następnie rozwiązać, a także przedstawione w postaci kodów QR. Zadania były z działu „Równania”, ale zawierały również zagadki matematyczne. Uczniowie mogli używać telefonów komórkowych co zwiększyło atrakcyjność zajęć. Pracowali w grupach.

Projekt: Dzielimy się wiedzą – zakładki ortograficzne

Animator Ortograffiti: Wiesława Jechalke

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 61 w Poznaniu

W 1 półroczu roku szkolnego 2021/22 kontynuowaliśmy projekt rozpoczęty w ubiegłym roku szkolnym. Uczniowie wykonywali zakładki, na których prezentowali poznane zasady ortograficzne z przykładami. Piękne, estetycznie wykonane,a przede wszystkim, poprawnie zapisane zakładki, po okresie kwarantanny trafią do uczniów klas młodszych. Praca z myślą o młodszych koleżankach i kolegach sprawiła uczestnikom zajęć wiele radości. Przy okazji przypomnieliśmy sobie najważniejsze zasady poprawnej pisowni wyrazów.

Projekt: Matematyka w otaczającym nas świecie

Animator Ortograffiti: Urszula Szalacha

Klub Ortograffiti w SP nr 18 w Rzeszowie

Celem projektu było pokazanie, jak często w życiu codziennym przydaje się  matematyka. Uczniowie sami zauważyli, że mamy z nią do czynienia m.in. w sklepie, w banku, w kuchni, na przystanku autobusowym, podczas korzystania z zegarów czy kalendarzy. Pracując w grupach, przedstawili to w formie plakatów. Wykorzystali m.in. paragony, gazetki reklamowe sklepów, przepisy kulinarne, internetowe rozkłady jazdy autobusów itp. Dzięki pracy nad projektem uczniowie rozwinęli umiejętności posługiwania się zegarem, kalendarzem, korzystania z banknotów. Doskonalili też umiejętność pracy w grupie.

Projekt: Ortograficzne Lapbooki

Animator Ortograffiti: Małgorzata Stępniak

Klub Ortograffiti w SP 97 im. J. Brzechwy we Wrocławiu

Oto i one – ortograficzne lapbooki wykonane przez Klubowiczów klasy VII „a” SP 97 we Wrocławiu. Tylko na chwilę odstawiliśmy na bok zeszyty ćwiczeń z serii Ortograffiti, w których co tydzień pracujemy, by z przyjemnością zrealizować projekt, wymagający sporego zaangażowania i wykorzystania ortograficznej wiedzy w praktyce. Tworząc lapbooki utrwaliliśmy poznane zasady ortograficzne, ale ćwiczyliśmy także umiejętność komunikacji i współpracy w grupie. Praca nad projektem pozwoliła nam w kreatywny sposób zaprezentować zdobytą przez nas wiedzę. Wykonane plakaty cieszą oko i służą innym uczniom jako wspaniałe pomoce dydaktyczne.