Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Janiny Sieklickiej w Czernicach Borowych. Animator: Edyta Zielińska

 
Projekt Ilustrowane Słowniki Ortograficzne

W pierwszym semestrze w ramach Klubu Ortograffitti uczniowie klas I- III wykonali ilustrowane słowniki ortograficzne, które są ciekawą metodą nauki poprawnego pisania. Nauka przez zabawę sprzyja utrwalaniu zasad ortograficznych. A ile przy tym dobrej zabawy:)

  

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Prostkach. Animator: Krystyna Michałowska

  
Projekt Spacerownik historyczno-matematyczny

Dziecko jest jutrem. Ono będzie pracownikiem, będzie obywatelem, będzie prawodawcą, ale czekać trzeba. Cierpliwie czekać. Czujnie czekać (…). Trzeba uświadomić sobie wagę, ciężar sprawy – wartość jej, cenę... - Janusz Korczak

Kilkoro uczniów z klas 4c i 5b - z myślą o swoich rówieśnikach - wykonało spacerownik zatytułowany Od Mieszka I do Stanisława Augusta. Na spacerowniku uczniowie odnajdują wizerunki omawianych na lekcjach władców Polski oraz zwięzłe informacje na ich temat. Korzystając zaś z danych liczbowych, mogą wykonywać różnorodne działania matematyczne. Znajdują w ten sposób odpowiedzi na wiele pytań, między innymi: Ile lat panował dany król ?, Ile lat temu urodził się dany władca?, Ile lat minęło od koronacji wskazanego króla?, i tak dalej. Spacerownik ten jest doskonałym przykładem korelacji międzyprzedmiotowej, czyli łączenia historii z matematyką. Uczniowie, obok wiadomości historycznych, zyskują wiedzę na temat zapisywania liczb w systemie rzymskim oraz określania wieku, w którym panował dany król.

  

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Mochowie. Animator: Agnieszka Krzyżanowska

 

Projekt Ortokrzyżówka

Od października grupa 11 uczniów z klasy IV w każdy poniedziałek uczestniczy w spotkaniach Szkolnego Klubu Ortograffiti. W I semestrze zajęcia poświęcone były utrwalaniu reguł pisowni wyrazów z ,,ó” i ,,u". Klubowicze korzystali z zeszytu ćwiczeń Ortograffiti Miks. Podsumowaniem zajęć dotyczących ,,ó” i ,,u” była realizacja projektu Ortokrzyżówka. Uczniowie w niewielkich grupach przygotowywali krzyżówki, w których wszystkie hasła miały zawierać ,,ó” lub ,,u”. Na kolejnych zajęciach członkowie Klubu Ortograffiti wspólnie i w grupach rozwiązywali przygotowane przez kolegów krzyżówki.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim.  

Animator: Elżbieta Przybyła

   
Projekt Klubowy Przypominak Matematyczny

W naszej szkole do Klubu Ortograffiti z matematyki należą cztery dziewczynki z klasy V. Naszym pomysłem na projekt jest Klubowy Przypominak Matematyczny. Zaczęliśmy od zaprojektowania własnych okładek Przypominaka. Potem wpisywaliśmy do niego ważne wiadomości matematyczne. Mamy zamiar uzupełniać nasze Przypominaki do końca roku szkolnego. Dziewczynki i ich rodzice są bardzo zadowoleni z tej pomocy. Zachęcone tym pokazały swoje dzieła rówieśnikom, przez co projekt został zrealizowany również przez uczniów nie uczęszczających na zajęcia klubowe. Mamy już pomysł na nowy projekt!

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 18 im. Jana Brzechwy w Gliwicach. Animator: Elżbieta Brudzyńska

 

Projekt Tabliczka Mnożenia 

Projekt zrealizowali uczniowie klasy IV na zajęciach rozwijających umiejętności i wyobraźnię matematyczną. Najpierw ćwiczyli rachunek pamięciowy, grali w domino matematyczne i ćwiczyli za pomocą PUS. Następnie starali się znaleźć odpowiedź na pytanie: Co ułatwiało mi naukę tabliczki mnożenia w klasach I-III? Po burzliwej dyskusji doszli do wniosku, że najlepiej zapamiętywali to, na co często patrzyli.Postanowili więc pomóc młodszym kolegom i wykonać dla nich "Kolorowe Działania". Okazało się to nie tylko świetną zabawą, ale i treningiem w tabliczce mnożenia. Przecież nie wypadało popełniać błędów w działaniach przygotowanych dla młodszych kolegów? Oczywiście przy okazji rozwijali swoją pomysłowość i kreatywność, a także uzdolnienia plastyczne i zdolności grafomotoryczne. Czyli jeden projekt - wiele korzyści! I o to chodzi w Klubie Ortograffiti - uczymy się, bawimy i cieszymy ze spotkań :)

 

                

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 89 w Gdańsku. Animator: Krystyna Jagłowska

      
Projekty Czytamy z Bratkiem i Teatralne Warsztaty Bratka

W naszym Szkolnym Klubie Bratka było naprawdę twórczo i ciekawie. Najpierw  czytaliśmy Bratkowi i kiedy byliśmy już gotowi, zaczęliśmy czytać w jego towarzystwie naszym młodszym kolegom z kl. I c. Jesteśmy dumni, bo maluchy chętnie i z uwagą słuchają bajek o naszym przyjacielu. Podczas Teatralnych Warsztatów Bratka układaliśmy własne opowiadania o przygodach Bratka, a następnie przedstawialiśmy je w formie Kamishibai.               

    

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Gułtowach. Animator: Marta Jurek

 
Projekt Słoik Klubowych Wspomnień

Słoik Klubowych wspomnień pojawił się już na pierwszych zajęciach. Poinformowałam klubowiczów, że pod koniec zajęć na kolorowych karteczkach będą mogli napisać, co im się najbardziej podobało lub z czym mieli problem.

   

Projekt Czytamy z Bratkiem

W naszej szkole założyliśmy Klub Przyjaciół Bratka. Podczas spotkań czytamy bajki, rysujemy, bawimy się. Najmłodsi Klubowicze z utęsknieniem czekają na nasze zajęcia. Chętnie i z uwagą słuchają bajek, wykonują z zaangażowaniem zadania.

   

Projekt Ortograficzna Bransoletka

Na zajęciach klubowicze poznawali zasady związane z poprawną pisownią. Wykonanie bransoletek było formą podsumowania zajęć. Gotowe bransoletki umieściliśmy w sali, tak aby można było z nich korzystać podczas kolejnych zajęć.

   

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 10 w Tychach. Animator: Agnieszka Cender

 

Projekt Piszemy Bajki z Bratkiem

Klubowicze do realizacji projektu zaangażowali swoich rówieśników z klasy. Wszyscy bardzo chętnie się włączyli w pisanie bajki o kolejnych przygodach Bratka, który tym razem wybrał się do kopalni. Powstało kilka ciekawych i kolorowych opowiadań. Drugoklasiści bardzo dobrze wykonali zadanie i polubili Bratka, który wspierał ich w wykonywaniu zadania. Wszystkie nowo powstałe bajki zasilą kącik czytelniczy naszego klubu.

  

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 12 w Otwocku. Animator: Mariola Rosłoniec

               

Projekt Czytamy z Bratkiem

W pierwszym semestrze z wielkim zaangażowaniem pracowaliśmy za zajęciach Klubu Ortograffiti. Opiekowaliśmy się klasową biblioteczką, głośno czytaliśmy opowieści, wykonaliśmy bratkowe zakładki i inne prace

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie. Animatorki: Małgorzata Jasiewicz-Jakubowska, Violetta Kwinta

                            
Projekt Gry dydaktyczne

Członkowie zacnego Klubu Bratka na co dzień wykonują zadania z Bratkiem, rozwijając swoje zainteresowania i wspierając mocne strony. Lubią grać w gry planszowe i je tworzyć. Gra dydaktyczna Gwiazdozbiór wyrazów okazała się świetną przygodą edukacyjną dla uczniów klasy IIIa. Rozwija słuch fonematyczny, doskonali umiejętność głoskowania, identyfikowania samogłosek i spółgłosek, a także dzielenia wyrazów na sylaby. Zaczęło się od przygotowania planszy i kart w dwóch kolorach: zielonym i niebieskim. Grę rozpoczyna gracz, który wyrzuci sześć oczek. Stawia pionek na polu z napisem START. Uczestnicy rzucają kolejno kostką i przesuwają się o tyle pól, ile oczek wskaże kostka. Kiedy uczestnik stanie na polu zielonym musi wziąć kartę z puli kart zielonych i odpowiedzieć na pytanie. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymuje 1 punkt. Podobnie, gdy uczestnik stanie na polu niebieskim odpowiada na pytania z karty niebieskiej. Po poprawnym wykonaniu zadania grający odkłada karty do puli kart. Jeżeli odpowiedź jest błędna, traci punkt i kolejkę. Grę wygrywa osoba, która pierwsza dotrze do METY. Kolejne dwie gry to: Zgadnij u czy ó? oraz Zgadnij rz czy ż? Uczestnik losuje z woreczka literę i stara się ją ułożyć na planszy tak, aby powstał wyraz napisany poprawnie pod względem ortograficznym. Za każdy poprawnie napisany wyraz gracz otrzymuje 1 punkt. Jeżeli wyraz zapisany jest błędnie, gracz traci punkt i kolejkę.
Super zabawa podczas długich przerw!

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 2 im. Henryka Sucharskiego we Wrocławiu. Animator: Renata Stańczak

 
Projekt Zabawy Językowe

Projekt był powiązany ze szkolnymi obchodami Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Wzięli w nim udział nie tylko klubowicze z Klubu Ortograffiti lecz również ich koledzy i koleżanki z klas IV-VIII. Uczniowie podczas zajęć klubowych oraz na lekcjach języka polskiego wykonywali:

- mapy mentalne z zakresu ortografii, gramatyki, interpunkcji;
- tematyczne gry planszowe;
- kalambury językowe;
- krótkie przedstawienia pantomimiczne;
- rebusy, zagadki, krzyżówki.

Po eliminacjach półfinałowych zwycięskie drużyny z poszczególnych klas rywalizują w potyczkach międzyklasowych w Wielkim Finale.

Udziałowi w projekcie towarzyszyło duże zaangażowanie emocjonalne uczestników. Projekt był okazją do poszerzenia wiedzy, przyjaznego współzawodnictwa. Klubowicze uczyli się wyboru właściwej strategii pracy w grupie, mieli okazję wykazać się pomysłowością, ale przede wszystkim świetnie się bawili.
 

 Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Brzostowej Górze. Animator: Aneta Sorbal

 
Projekt Lapbook Ortograficzny

Takie lapbooki to świetny pomysł na przechowywanie różnych rzeczy. W naszych schowkach zgromadziliśmy zasady ortografii i różne trudne słówka. Uczniowie dokleili do nich również papierowe dłonie z bransoletkami, na których znajdują się zasady pisowni u i ó.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 2 w Wyszkowie. Animator: Emilia Biernacka

 

Projekt Ortokrzyżówka z Opowieściami

Projekt Ortograficzna bransoletka

Założenie Klubu Ortograffiti w mojej szkole to strzał w dziesiątkę, propozycje z banku projektów znacząco wzbogaciły i uatrakcyjniły zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Uczniowie chętnie i z zaangażowaniem wykonywali zadania. Tą wiedzą podzieliłam się także z koleżankami, które prowadzą takie grupy wśród klas młodszych i chętnie korzystały z banku projektów. Cenna jest także możliwość modyfikowania projektów lub tworzenia własnych.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Animator: Beata Czerwińska

 

Projekt Ortograficzna Bransoletka

Zajęcia rozpoczęliśmy od odrysowania własnych dłoni wraz z nadgarstkiem na kartce papieru. Następnie uczniowie wycinali kontury dłoni i zdobili je według własnego pomysłu.

Kolejny etap, to przygotowanie bransoletek. Uczniowie wycinali z kolorowego papieru paski o podanych wymiarach, aby można było bransoletki włożyć na wcześniej wycięty kontur dłoni. Korzystając z zeszytów Ortograffiti, zapisywali na bransoletkach zasady pisowni wyrazów, wyjątki od zasad i przykłady wyrazów. Każdy z uczniów opracowywał inną zasadę ortograficzną (ó, u, rz, ż, h, ch). Na koniec bransoletki sklejali i zakładali na papierowe dłonie.

Gotowe bransoletki zostały umieszczone w sali, w której odbywają się zajęcia Klubu Ortograffiti,  aby mogli z nich na bieżąco korzystać klubowicze, gdy zapomną jakiejś zasady lub zechcą się upewnić co do zapisu ortograficznego danego wyrazu.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 368 w Warszawie. Animator: Iwona Mądry

 

Projekt Ortogry

Podczas pierwszego spotkania Klubu Ortograffiti zaproponowałam uczniom klas VII-VIII stworzenie ortograficznych gier planszowych, z których mogliby korzystać uczniowie klas I-III. Uczniowie tworzyli planszówki przez kilka zajęć, dbając o estetykę i poprawność ortograficzną. Wykazali się ogromną pomysłowością i zadbali o to, aby gra była atrakcyjna (pułapki w postaci pytań dotyczących pisowni, jak również powroty na inne pole, wstrzymywanie kolejki itp.).

Efekty prowadzonych działań:

  • u uczniów tworzących gry - odkrywanie mocnych stron, wzrost poczucia własnej wartości, rozwijanie kreatywności, utrwalanie zasad pisowni;
  • u uczniów korzystających z gier: dobra zabawa i utrwalanie zasad pisowni.
     

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Mirowie. Animator: Magdalena Boros

 

Projekt Ortograficzne Bransoletki

Ortograficzne bransoletki okazały się hitem wśród czwartoklasistów. Utrwalanie zasad ortograficznych przypadło do gustu zwłaszcza młodym damom. Sama też sobie zrobiłam, a co tam...niech koleżanki podziwiają:)

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 209 w Warszawie. Animator: Aneta Ługowska-Kwolek

 

Projekt Jesteśmy Autorami Dyktand

Uczniowie, korzystając ze słowników ortograficznych, wypisują 10-15 wyrazów z 1-2 stron. Wyrazy zawierają jedną konkretną trudność ortograficzną, na przykład "ż" lub "rz". Następnie z wybranymi wyrazami układają teksty dyktand. Dyktanda zbierają i bindują - w efekcie powstaje wspaniała pomoc dydaktyczna do wykorzystania na lekcjach przez różnych nauczycieli.

Zaczęliśmy więc wspaniałą przygodę, bo przecież wyobraźnia dziecka zdolna jest tworzyć fantastyczne historie. Układanie tekstów dyktand dostarczyło małym Klubowiczom dużo radości, a jeszcze więcej satysfakcji i pewności siebie.
 

Żółw Żółtek lubił żonglować żółtymi piłeczkami. Pewnego razu w jego domu wybuchł pożar. Strażacy bardzo szybko przyjechali i ugasili pożar wodą z węża strażackiego. W tym czasie żółw Żółtek odbywał podróż do Paryża. Zwiedzał między innymi wieżę Eiffla, z której podziwiał wielkie połacie żółtych żonkili. W podróży poznał żabkę Bożenkę. Po powrocie do domu zobaczył duże kałuże wody. Przerażony złapał się za głowę i krzyknął: O rety!!!

Autor: Bartłomiej z kl. 5f
 

Żaba Żaneta udała się w podróż wypożyczoną żaglówką. Jej rejs trwał bardzo długo. Spakowała dużo rzeczy do swego bagażu, między innymi: łyżkę, żakiet, żarówkę, menażkę, leżak oraz draże. Po drodze odwiedziła swoją koleżankę Bożenkę. Żałowała, że nie zabrała ze sobą swojego męża Żabosława. Niestety musiał doglądać róż w ich ogrodzie z wieżyczką z pięknymi witrażami otoczonym żywopłotem. Żona była pewna, że małżonek wykaże się troską i dużym zaangażowaniem i że jej kwiatom nic nie zagraża. Może jeszcze kiedyś małżonkowie wybiorą się razem w podróż i będą zażywać promieni żółtego słońca.

Autorka: Natalia z kl. 4b
 

Hiena Halinka usłyszała hałas. To był głos hipcia Henryka, który hulał na hulajnodze. Potknął się o chwast i zaczął wzywać pomocy: Halo! Halo! Hop! Hop! Halinka huśtając się na hamaku zerwała się na równe nogi i pognała hen przed siebie niczym huragan. Zobaczyła z daleka druha hipcia i krzyknęła: Nadchodzę! Henryk wyglądał jak zahipnotyzowany. Hiena Halinka udzieliła mu pomocy, wykazała się hartem ducha. Honorowy Henryk w ramach podziękowania zaprosił Halinkę na herbatkę i hamburgera.

Autorka: Zosia z kl. 4b

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego w Opocznie. Animator: Katarzyna Pogorzała

 

Projekt Kalambury

Uczniowie pod opieką nauczyciela tworzyli najpierw karty ortomagiczne z wyrazami z trudnościami ortograficznymi. Następnie wzbogacali je rysunkami. Pomysłami zaskakiwali na każdym kroku, nawet siebie. Zwieńczeniem ich pracy była rozgrywka. Najbardziej wytrwali gracze zgromadzili najwięcej punktów, które potem mogli wymienić w "banku" u nauczyciela na smakowite słodycze.

 
 

                                                                                

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. M. Konopnickiej w Bogumiłowicach. Animator: Edyta Ostrowska

 

Projekt Klub Książki bez Książki - relacja uczniów klasy VIII

Nasze pierwsze spotkanie - nie wiedzieliśmy co nas czeka, co będziemy robić, ale ciekawość była silniejsza. Już sama nazwa Klub Ortograffiti była inspirująca. Dowiedzieliśmy się, jak będą wyglądały spotkania naszego klubu, co jest ich celem. Z zapałem wzięliśmy się do pracy. Zaczęliśmy od nazwy, efektem burzy mózgów była nazwa Klub Książki bez Książki. Nazwa ta widnieje na drzwiach naszej sali. Następnie ułożyliśmy Regulamin naszego klubu, który wszyscy zaakceptowali własnoręcznymi podpisami i umieścili w widocznym miejscu. Kolejnym krokiem było przygotowanie legitymacji członkowskich. W tym zadaniu mogliśmy wykazać się kreatywnością i zdolnościami plastycznymi. Wszystkie legitymacje były oryginalne i kolorowe. Pierwsze zajęcia klubu były wesołe i zachęciły nas do odkrywania tajemnic związanych z językiem polskim.

Przyszedł czas na pracę. Każdy z nas otrzymał ćwiczenie, kryjące w sobie wiele interesujących zadań i antystresowych kolorowanek. Mimo, że jesteśmy ósmoklasistami, cieszyliśmy się jak dzieci mogąc sobie pomalować. Przez następnych 10 zajęć pracowaliśmy pilnie, ale były też chwile relaksu.

 

Klub Ortograffiti w Społecznej Szkole Podstawowej nr 96 im. Świętej Rodziny w Otwocku. Animator: Małgorzata Zagórska

 

Projekt Planszowa Gra Ortograficzna

Podczas zajęć Klubu Ortograffiti zajmujemy się opanowaniem zasad ortograficznych i interpunkcyjnych oraz ich praktycznym zastosowaniem. Pracujemy też nad doskonaleniem umiejętności czytania ze zrozumieniem. W tym semestrze najwięcej czasu poświęciliśmy na przygotowanie ortograficznej, planszowej gry dydaktycznej. Pomysł nie jest nowy ani odkrywczy, ale każda jego realizacja jest inna - twórcza i niepowtarzalna, bo oparta na własnych pomysłach klubowiczów.

Nasza gra to wędrówka po różnych ciekawych miejscach na świecie. Wszystkie elementy gry zostały wymyślone, zaprojektowane i wykonane przez uczniów. W zajęciach Klubu uczestniczą dzieci z klas V i VI i jest to ich pierwsze tego typu zadanie. Wykonaną grę oczywiście sprawdziliśmy. Klubowicze ustalili, że każde zajęcia będą rozpoczynać od rozrywki. Planują kolejne edycje planszówki oraz zaproszenie innych (niezrzeszonych uczniów) do zabawy. Może odbędzie się szkolny turniej ortograficzny...

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wilczopolu-Kolonii. Animatorki: Czesława Masłowska, Krystyna Zalewska, Marta Kołodziej

 

Projekt Czarodziejska Skrzyneczka

W naszej szkole działają 3 Kluby Ortograffiti. Klubowicze  z klas I-III realizowali projekt Czarodziejska Skrzyneczka. Ta skrzyneczka zwie się kamishibai
(to teatrzyk ukryty w małym drewnianym pudełku). Jest doskonałą metodą do ćwiczenia czytania i pokonywania tremy podczas publicznych wystąpień.

Uczniowie podzielili się na kilkuosobowe zespoły i wykonywali ilustracje do wylosowanej bajki Bratka. Ilustracje ułożyli jedna obok drugiej, a na odwrocie nakleili fragmenty bajki. Ta część projektu wywołała wiele emocji. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem dzielili bajki na fragmenty, tak aby dokładnie pasowały do ilustracji. Po kilku próbach klubowicze wystawili przedstawienia teatralne. Odbiorcami byli koledzy z klasy i dzieci z przedszkola. Przedstawienia nagrodzone były wielkimi brawami. Dumni i szczęśliwi już planują kolejne “czarodziejskie wystąpienia”.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Otrębusach. Animator: Iwona Dymowska

 
Projekt Twórcze Pomoce
 
Projekt został wykonany podczas pozalekcyjnych zajęć Ortograffiti, polegał on na wykonaniu przez starszych uczniów pomocy dla młodszych kolegów. Wszyscy doskonale się bawili, zarówno starsi jak i młodsi. Pomoce można wykorzystać w różnorodny sposób. Mimo tego, że są wykonane z prostych rzeczy, okazały się bardzo atrakcyjne zarówno dla młodszych jak i starszych uczniów, być może dlatego, że są po prostu inne.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Kętrzynie. Animator: Katarzyna Ciborska

 

Projekt Projektuję Wykreślanki Ortograficzne

Wykreślanki zostaną wykorzystane w turnieju Ortograficzny Pierwszy Dzień Wiosny.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 7 im. H. Sienkiewicza w Ostrowcu  Świętokrzyskim. Animator: Iwona Majewska

 

Projekt Ortokrzyżówka

Już od wielu lat pracuję metodą Ortograffiti i korzystam z zeszytów ćwiczeń. Jestem bardzo zadowolona, ponieważ praca z tymi materiałami jest niesamowicie satysfakcjonująca i dla mnie i dla moich uczniów.  W tym roku bardzo chciałam zostać Animatorem Ortograffiti. Spodobał mi się Wasz pomysł i postanowiłam wcielić go w naszej szkole. Zaczęłam od prostego projektu Ortokrzyżówki. Z uczniami klasy IV opracowywaliśmy materiał utrwalający pisownię wyrazów z „ó”, przeczytaliśmy z Bratkiem bajkę pt. „O tym, że ściągawka dobrego ortografka to oszukana sprawka”. Rozmawialiśmy na temat ściągania na klasówkach i o tym, jakie metody uczniowie stosują, żeby lepiej coś zapamiętać. Następnie wykorzystaliśmy hasło z bajki: „KRÓLOWA ŚNIEGU” i postanowiliśmy ułożyć do tego hasła krzyżówkę, ale wykorzystując wyrazy z „ó”. Wykorzystaliśmy do tego celu „Karty Ortomagiczne”. Krzyżówka powstała, dzieci ozdobiły ją rysunkami, a następnie - żeby lepiej zapamiętać wyrazy - układaliśmy zagadki do wyrazów/haseł. Cały projekt zajął nam kilka jednostek lekcyjnych. Sprawił wszystkim wiele radości i pokazał, że nauka ortografii wcale nie musi być nudna.

 

 

 

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Juliana Tuwima w Złochowicach. Animator: Urszula Kusek

 

Projekt Czytamy z Bratkiem

Uczniowie klasy III czytają systematycznie dzieciom przedszkolnym. Dzieci poznają wybrane utwory literackie, ćwiczą uważne słuchanie, odpowiadają na pytania, tworzą prace plastyczne do utworów. Do akcji czytania przedszkolakom dołączyli także uczniowie kl. VIII. Wspólne czytanie przyczyniło się do rozwoju zainteresowań literackich, umiejętności dzieci, szacunku do książek, współpracy. Oczywiście wszystkiemu przyglądał się Bratek.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka we Wronkach. Animator: Kinga Łusiewicz

 

Projekt Roboty w Klubie Ortograffiti

Zajęcia rozpoczęły się od wybrania przez uczniów karty emocji, która najlepiej oddaje ich nastrój oraz uzasadnienia swojego wyboru. Następnie klubowicze dowiedzieli się, że będą powtarzać i podsumowywać wiadomości dotyczące użycia ó/u, rz/ż, ch/h, małej/dużej litery.

Każda osoba otrzymała tablet i własnego robota DASH. Sala lekcyjna już wcześniej została przygotowana do takiej formy powtórki (odsunięto stoliki, w różnych punktach klasy poustawiano winietki oraz kubeczki ze słowami, w których brakowało ó/u, rz/ż, ch/h, małej/dużej litery). Zadaniem każdego ucznia było doprowadzenie kubeczka do odpowiedniej winietki za pomocą robota. Jako że dzieci po raz pierwszy pracowały z DASHEM, przez kilka minut prowadziliśmy „rozgrzewkę”, która miała nauczyć właściwego sterowania. Po tym przeszliśmy już do naszego zadania. Każdy uczeń otrzymał inną trudność ortograficzną i musiał tak kierować robotem, by doprowadzić swoje kubeczki do odpowiedniego napisu.

W czasie zajęć uczniowie cały czas mieli do dyspozycji swoje ćwiczenia „Ortograffiti. MIKS”. Wszelkie błędy były natychmiast korygowane. W ten sposób udało się powtórzyć najważniejsze reguły ortograficzne. Na koniec klubowicze dzieli się swoimi wrażenia z zajęć, wrzucając (jak co tydzień) karteczkę do „słoika wrażeń”.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. ks. prałata Józefa Bigusa w Baninie. Animator: Joanna Szreder-Ptak

 

Projekt Ortomilionerzy

Ortomilionerzy, to quiz ortograficzny, w którym wzięli udział uczniowie klas V i III.  Starsi uczniowie przygotowali zadania, z którymi następnie mierzyły się dwie drużyny trzecioklasistów. Drużyny zacięcie rywalizowały ze sobą w walce o laur Ortomistrza w takich kategoriach, jak: ó czy u, razem czy osobno lub układanie orto-puzzli.

Uczestnicy wykazali się świetną znajomością zasad pisowni, chociaż nie obyło się bez kół ratunkowych! Największą wiedzę orograficzną zaprezentowała Nadia Grabowska z klasy III a, która zwyciężyła turniej.

Wszyscy świetnie się bawili i udowodnili, że także nauka ortografii potrafi być przyjemna!

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Markuszowie. Animator: Elwira Berej

 

Kalambury ortograficzne

Ten projekt daje energię nawet w pochmurny dzień. Na karteczkach wypisaliśmy wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Podzieliliśmy je na łatwiejsze i trudniejsze. Uczniowie losowali kartę, mieli chwilę na zastanowienie, a następnie bez użycia słów rysowali na tablicy interaktywnej treść wylosowanej karty. Warto ustalić, że nie można ułatwiać sobie zadania przez wskazywanie przedmiotów znajdujących się w sali. Pokazujący mówi tylko tak lub nie. Zgadujący zgłaszają swoje pomysły pojedynczo, po wcześniejszym podniesieniu ręki do góry. Poprawna odpowiedź daje 1 punkt dla osoby, która odgadła hasło. Jeśli nikt nie odgadł, punkty nie zostały przyznane. Odgadnięte hasło zapisuje na tablicy ten uczeń, które je odgadł. Pod koniec zajęć punkty są sumowane i na tej podstawie wyłaniamy zwycięzcę.  Radość Klubowiczów – bezcenna.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. gen. dyw. Kazimierza Gilarskiego w Rudołowicach. Animator: Anna Warzocha

 

Projekt Ortograficzny Pociąg

Uczestnicy Klubu skonstruowali ortograficzny pociąg z Bratkiem na pokładzie. Dzieci wypisywały ze słowników ortograficznych wyrazy i umieszczały je we wcześniej przygotowanych wagonikach. Każdy z wagoników odpowiadał innej trudności ortograficznej. Wyrazy z wagoników wykorzystujemy na zajęciach do układania zdań. Budowanie ortograficznego pociągu okazało się fajną zabawą. Efekty  pracy zostały zaprezentowane na gazetce szkolnej.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 343 im. Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie. Animator: Anna Rykaczewska

 

Projekt Pojemnik Przemyśleń

Projekt naprawdę tętni życiem. Uczniowie pod koniec zajęć mają możliwość dokonania bieżącej oceny i ewaluacji swoich aktywności poprzez wybór jednego, dwóch lub trzech pasków w różnych kolorach, na których kończą rozpoczęte zdania: Jestem dumny z..., Na zajęciach najbardziej podobało mi się..., Największą trudność sprawiło mi... Taka forma podsumowania zawsze budzi ogromne emocje i skłania uczniów do przemyśleń, czasami dla mnie zaskakujących. Niezwykle wartościowe jest samodzielne określanie przez uczniów aktywności, które były dla nich trudne, najczęściej powoduje to, że podczas kolejnych prób, te zadania wykonywane są ze szczególną uwagą i starannością, co w efekcie daje możliwość wpisania ich na kartce Jestem dumny z... Oczywiście taka forma ewaluacji sprawiła, że uczniowie sami domagają się podsumowania i omówienia zajęć, co napawa mnie ogromną radością:)

 

Klub Ortografitti ,,Kocham polski” ze Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Pszennie. Animator: Agnieszka Karmowska

 

Projekt Uczę innych

Podczas spotkań klubu ,,Kocham polski” ćwiczyliśmy wiele ważnych umiejętności przydatnych w szkole i w życiu codziennym. Najbardziej dumni jesteśmy z faktu, że wszyscy klubowicze opanowali już piękne czytanie i nie boją się publicznych wystąpień. 11 stycznia mieliśmy przyjemność poprowadzić fragment lekcji w klasie 1. Zadanie polegało na zaprezentowaniu pięknego czytania, sformułowaniu pytań do czytanego tekstu, wspólnym dzieleniu wybranych wyrazów na sylaby i głoski oraz uświadomieniu pierwszakom, że nie zawsze piszemy tak, jak słyszymy. Klubowicze wywiązali się z zadania znakomicie, zdjęcia posłużą za komentarz.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 6 im. Szarych Szeregów w Grodzisku Mazowieckim. Animator: Izabela Szczepaniak

 

Projekt Starsi młodszym

W szkole mamy aż 10 grup klubowych. Klasa 6 szczególnie zaangażowała się w projekt Starsi młodszym i wprowadziła w szkole cotygodniowy cykl zajęć z Bratkiem dla dzieci uczęszczających na świetlicę. Uczniowie, w dwuosobowych grupach, raz w tygodniu umilają czas świetliczakom czytaniem przygód Bratka oraz zadaniami wymyślonymi specjalnie z tej okazji (quizy, kolorowanki, ćwiczenia grafomotoryczne itp.). Ze względu na duże zainteresowanie obu stron, będziemy kontynuować nasze zajęcia aż do końca roku. W drugim semestrze planujemy również inne ortograficzne inicjatywy związane z działalnością naszych klubów.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Byczynie. Animator: Dorota Tomalak

 

Projekt Matematyczny Escaperoom

Na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych realizowany był projekt Matematyczny Escaperoom. Uczniowie pracowali w dwóch grupach. Szukali, a następnie rozwiązywali zadania ukryte w.klasowych zakamarkach.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 83 w Łodzi. Animator: Karolina Kurczyk-Wolnicka

 

Projekt Tabliczka Mnożenia

Projekt wykonali uczniowie klasy V podczas pozalekcyjnych zajęć Ortograffiti z matematyki. Projekt polegał na stworzeniu pracy plastycznej  w ramach propagowania skutecznych metod nauki tabliczki mnożenia. Prace plastyczne ukazują wybrane przez uczniów działania z tabliczki mnożenia w zakresie do 100 jako przystępne, kolorowe, ciekawe, inne niż zwykle.

Oprócz walorów edukacyjnych, projekt wpłynął na większe zaangażowanie uczestników. Uczniowie wymieniali się swoimi pomysłami, pomagali sobie
w ich realizacji, utrwalali swoje relacje rówieśnicze, integrowali się ze sobą. Ponadto uczniowie uczęszczający na te zajęcia zaczęli opowiadać innym uczniom o tym, jak ciekawe działania realizujemy oraz  jaką frajdę im przynoszą.

Ostatnim etapem wdrożenia projektu jest wystawa prac uczniowskich, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem innych uczniów naszej szkoły. Zatrzymują się przy nich, komentują je, uśmiechają się do siebie, rozmawiają o nich, dziwią się jak z piątki można zrobić węża, że piorun jest czwórką,
a dwójka to łabędź. Nadrzędnym jednak efektem jest umiejętność posługiwania się tą nieszczęsną tabliczką mnożenia przez samych uczestników zajęć.

 

Klub Ortograffiti ze Szkoły Podstawowej nr 48 w Gdańsku. Animator: Marta Mach.

 

Projekt Lapbook Ortograficzny

Uczniowie, korzystając z wiedzy zaczerpniętej z ćwiczeń Ortograffiti, wykonali prace poświęcone zasadom pisowni wyrazów z "ó" i "u". Zadanie sprawiło im dużą przyjemność, pracowali z zaangażowaniem i dużą motywacją. Ich prace wzięły udział w szkolnym konkursie związanym
z obchodzonym w naszej szkole Dniem Ortografii.
 

 

Projekt Słoik Klubowych Wspomnień

Klubowicze pod koniec każdych zajęć piszą, co im się najbardziej podobało (zielone karteczki), czego się nauczyli (kolor żółty) lub co było dla nich trudne (niebieski). Na ostatnich zajęciach w półroczu odczytamy treść karteczek. Uczniom ta forma ewaluacji daje dużo radości, sami o niej przypominają. Dodam też, że w klubowych słoikach przeważają zielone karteczki;)
 

 

Klub Ortograffiti ze Szkoły Podstawowej nr 343 im. Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie. Animator: Anna Rykaczewska

 
Pierwsze działania Klubu Ortograffiti
 

Dzieciaki są zafascynowane. Gadżety dodały +100 do uśmiechu i zapału dzieci! Jutro do Klubu wstąpią kolejni uczestnicy, ale już dzisiaj nie mogę się powstrzymać przed wysłaniem zdjęć. Pierwszy projekt "Ja, pisarz!" w przygotowaniu - sam pomysł wzbudził niesamowity entuzjazm u klubowiczów.

 

Klub Ortograffiti ze Szkoły Podstawowej nr 209 w Warszawie. Animator: Aneta Ługowska-Kwolek

 

Projekt Strefa Ortograficznych Rozmaitości

Projekt jest otwarty na szerszą społeczność szkolną, a jego realizacja przynosi korzyść zarówno uczestnikom zajęć jak i kolegom i koleżankom z innych klas.   

W Strefie Ortograficznych Rozmaitości (duża gazetka ścienna na korytarzu), klubowicze  dzięki swojej kreatywności zachęcają do zgłębiania tajników ortografii. Jak to robią? Na tablicy umieszczają prace wykonywane na zajęciach „klubowych” dotyczące utrwalania zasad ortograficznych, zapisu wyrazów z trudnościami ortograficznymi. Uczniowie opracowują następujące pomoce naukowe: zakładki do książek, fiszki, chmury wyrazowe, rysunki ortograficzne, ukryte słowa, wierszyki ortograficzne, zagadki, lapbooki, kalambury ortograficzne.

Działania w ramach projektu pomagają w systematycznym utrwalaniu wiadomości z zakresu ortografii, rozwijają wyobraźnię, kreatywność i integrują całe środowisko uczniowskie.

 

 

Klub Ortograffiti w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Kraśniku. Animator: Iwona Marcinkowska-Sobótek 

 

Projekt Ja, pisarz….Opowieści o królewiczu Lubczyku

Uczniowie, zainspirowani tekstem z ćwiczeń „Ortograffiti” o królewiczu Lubczyku, losowali po 3 obrazki na kostkach Story Cubes. Następnie w grupkach dwuosobowych pisali dalszą część opowiadania o przygodach swojego bohatera. Po sprawdzeniu poprawności zapisu, przepisywali tekst na przygotowane wcześniej kartki, ozdabiali je zgodnie z treścią swojej opowieści. Następnie wypisywali wyrazy z „ó” i „u”. Po zbindowaniu kartek powstała książeczka, którą z dumą przeglądali.

 

Klub Ortograffiti ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Tychach. Animator: Agnieszka Cender

 

Projekt Piernikowy Bratek

Klub Bratka pozdrawia z tyskiej Szkoły Podstawowej Nr 10. W przedświątecznej atmosferze nie tylko rozwiązywaliśmy zadania z Bratkiem, ale również ćwiczyliśmy swoje zdolności manualne przy dekorowaniu pierniczków. Były piękne choinki, gwiazdki, dzwoneczki oraz piernikowe ludziki a wśród nich ten najważniejszy PIERNIKOWY BRATEK.

 

Klub Ortograffiti ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Biskupcu. Animator: Anna Kubarewicz

 

Projekt Filcowe Harce

Wszyscy siedzimy w kręgu. Zaczynamy od rozmowy na temat tradycji i obyczajów Świąt Bożego Narodzenia (przypomnienie zasad pisowni nazw świąt).  Przypominamy sobie teksty najpopularniejszych kolęd i wspólnie kolędujemy. Po tym miłym wstępie przystępujemy do tworzenia filcowych ozdób na choinkę, takich jak: choinka, serduszka, ciasteczkowy ludzik, bałwanek, bucik, laska, renifer, gwiazdka, aniołek, rękawiczka. Uczniowie dostają wzory do odrysowania i potrzebne materiały. Zaczynamy wspaniałą zabawę z rysowaniem, wycinaniem, szyciem, klejeniem zdobieniem, śpiewając równocześnie kolędy.

 

Klub Ortograffiti ze Szkoły Podstawowej w Jabłkowie. Animator: Joanna Tomczak

 

Projekt Czytamy z Bratkiem

Spotykamy się raz w tygodniu. Zajęcia zaczynamy od przywitania się z pacynką Bratka. Następnie czytam bajkę i w zależności od tematyki prowadzę różnorodne ćwiczenia bądź działania w terenie. Dzieci z utęsknieniem czekają na nasze spotkania, chętnie i z uwagą słuchają bajek, wykonują z zaangażowaniem zadania. W każdej klasie Bratek ma swoje miejsce i towarzyszy uczniom przez cały tydzień. Z moich obserwacji wynika, że realizacja projektu pomaga dzieciom w adaptacji do szkoły i oczywiście rozwija miłość do książek.

 

Klub Ortograffiti ze Szkoły Podstawowej. Animator: Agnieszka Kandyba

 

Projekt Ortokrzyżówka

Temat: Pisownia „rz” po spółgłoskach.

1. Czytanie opowiadania z Księgi Bratka pt. „O tym, że wszyscy jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego i każdego obowiązują takie same zasady”.

2. Rozmowa na temat prezentowanego opowiadania. Twórcze pomysły na temat jego zakończenia.

3. Zaznaczenie w tekście wyrazów z „rz”. Wypisanie wszystkich spółgłosek, po których zapisujemy „rz”.

4. Wyłowienie z tekstu słowa klucz, które stało się głównym hasłem krzyżówki (przejeżdżające).

5. Wybranie z treści opowiadania innych wyrazów z “rz” pisanym po spółgłosce.

6. Zabawa dydaktyczna „Bomba”- utrwalenie pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną.
 

Czynności zabawowe odpowiednio wplecione w tok nauki ortografii skłaniają dziecko do wysiłku, bez zbytniego nacisku i przymusu. Niosą przy tym radość działania, optymizm i zwiększają wiarę we własne siły.

 

Klub Ortograffiti z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Niwnicy. Animator: Anna Krupa

 

Projekt Ortograficzna Bransoletka

Wykonanie bransoletek było formą podsumowania pracy z zeszytem ćwiczeń Danuty Chwastniewskiej i Renaty Czabaj „Czytam, rozumiem, piszę - ó, u. Poziom pierwszy”. Na zajęciach uczniowie poznawali zasady związane z poprawnym zapisem wyrazów, z “ó”, “u”. oraz wyjątki od reguł. Wykorzystując zdobytą wiedzę, rozpoczęliśmy realizację projektu od wspólnego sformułowania zasad. Po naradzie ustaliliśmy następujące wersje reguł ortograficznych:

  • „Ó” W ZAKOŃCZENIACH TYPU „-ÓW”
  • „Ó” WYMIENIA SIĘ NA „O”, „A”, „E”
  • „Ó” W ZAKOŃCZENIACH TYPU „-ÓWKA”, „-ÓWNA”
  • WYJĄTKI: ZASUWKA, SKUWKA, OKUWKA, ODKUWKA
  • „U” W ZAKOŃCZENIACH TYPU „-UJE”
  • „U” NA POCZĄTKU WYRAZÓW
  • WYJĄTKI: ÓSEMKA, ÓSMY, ÓWCZESNY, ÓW
  • „U” NA KOŃCU WSZYSTKICH WYRAZÓW
  • „U” ZAKOŃCZENIACH TYPU: „-UNEK”, „-USZEK”, „-USZ”.

Następnym etapem realizacji projektu było odrysowanie i wycięcie konturu ręki i przygotowanie kolorowych pasków. Każdy z uczniów, w sposób możliwie jak najbardziej staranny, zapisał reguły ortograficzne na kolorowych paskach. Po ich sklejeniu powstały bransoletki, które uczniowie zabrali do domu, aby pochwalić się rodzicom efektami swojej pracy w Klubie Ortograffiti i wykorzystać w chwili rozterek ortograficznych.

 

Klub Ortograffiti z Zespołu Szkół Specjalnych nr 8 w Tychach. Animator: Katarzyna Gajda

 

Projekt Łańcuch Ortograficzny

Dzieci bardzo związały się z Bratkiem. Niektóre z nich na projektowe spotkanie przyniosły własne maskotki po to, aby i one mogły spotkać się z Bratkiem. Zadanie polegało na wyszukiwaniu zasad ortograficznych w dostępnych książkach. Kolejnym krokiem było wypowiedzenie ich własnymi słowami i zapisanie przy pomocy programu komputerowego. Dzieci z pomocą nauczyciela wydrukowały zasady. Potem było wycinanie zasad i sklejanie z nich łańcucha. Uczniowie byli pod wrażeniem długości łańcucha choinkowego i chętnie zawiesili go na świątecznym drzewku. Dzieci bardzo chciały, aby Bratek mógł zawiesić swoją bombkę na choince, dlatego pomogły mu ją przygotować i zawiesić na świątecznym drzewku. Po skończonych zajęciach wszyscy świątecznie pożegnali się z Bratkiem, a dwie dziewczynki zaproponowały mu wspólne spędzenie świąt. Po świętach Bratek z dziećmi wrócił do szkoły.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Kątach k. Sochaczewa. Animator: Katarzyna Marczak

 

Projekt Jesteśmy przyjaciółmi Bratka, ortografia dla nas to nie lada gratka

Uczniowie klas III i IV w ramach projektu tworzą plakaty - każdy z inną zasadą ortograficzną. Piszą, rysują, dopasowują wyrazy do konkretnej zasady.
Jest to dla nich nie tylko nauka, ale i świetna zabawa .

 

Projekt Nasz Przyjaciel Bratek

Uczniowie klas I-IV stworzyli prace plastyczne przedstawiające Bartka. Technika prac była różnorodna, dzieci chętnie wyklejały postać naszego przyjaciela plasteliną czy malowały farbami.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 40 w Gdyni. Animator: Hanna Szopińska-Pawełko

 

Projekt Album Ortograficzny - Literka ó

Nasi Klubowicze, to uczniowie klas IV uczęszczający na zajęcia terapii pedagogicznej. Właśnie zakończyliśmy prace nad przygotowaniem albumu ortograficznego “Literka ó”. Klubowicze z dużym zapałem i starannością wykonywali karty albumu, na których umieszczali  pokolorowane obrazki wraz
z podpisami z wyróżnioną literką ó. Tak przygotowana pomoc będzie nam służyła na kolejnych  spotkaniach podczas pracy w ćwiczeniach “Ortograffiti”.