Trening czytelnego pisania – pomoc do pracy w domu

Pewnie nieraz zdarzyło się Państwu, że nie byliście w stanie odczytać pracy ucznia. Jedna z terapeutek wspomniała niedawno, że była w szkole ostatnią deską ratunku dla nauczycieli, którzy mieli trudności z rozszyfrowaniem pisma uczniów. Dziś nawet ona czuje się bezsilna. Czytelność pisma wśród młodzieży stale się pogarsza. Przyczyny takiego stanu rzeczy nie są tajemnicą – coraz mniej piszemy odręcznie i często rezygnujemy z wykonywania wszelakich prac ręcznych. Efekty są aż nadto widoczne.

Poddać się czy jeszcze zawalczyć? Trochę szkoda tych uczniów, zwłaszcza w kontekście egzaminów. Bo przecież na niewiele się zda wysoka wartość merytoryczna pracy, jeśli sprawdzający nie będzie w stanie jej odczytać.

Mamy dla Państwa propozycję, która może się okazać dobrym rozwiązaniem tego problemu. Nie wymaga dodatkowych zajęć ani specjalnych przygotowań ze strony nauczyciela. Ciężar pracy spoczywa na uczniu.

Ortograffiti. Ćwiczenia grafomotoryczne to publikacja, która nie wymaga od nauczyciela dodatkowej pracy przy przygotowywaniu ćwiczeń dla uczniów piszących nieczytelnie. Wystarczy, aby nauczyciel raz w tygodniu przejrzał zeszyt, zatwierdził wykonane ćwiczenia, wyjaśnił ewentualne wątpliwości i wyznaczył kolejne zadania.

Ćwiczenie kształtnego pisania połączone z rozwijaniem koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji w przestrzeni w postaci atrakcyjnego da młodzieży łączenia punktów, rysowania równocześnie obiema rękami, powiększania lub pomniejszania obrazu w skali przynosi szybką poprawę czytelności pisma.

Jedynym warunkiem jest regularność treningu, czyli najlepiej 15 minut każdego dnia.

 

Przykładowe ćwiczenia

Łączenie punktówRysowanie równocześnie obiema rękamiPowiększanie i pomniejszanie obrazu w skali
Rysowanie w symetriiKreślenie linii i labiryntów

 

W ramach wznowionej serii ukazały się też zeszyty ćwiczeń rozwijające umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz poprawnego pisania wyrazów z ó i u:


Zeszyty ćwiczeń świetnie nadają się do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych czy dydaktyczno-wyrównawczych
[…]. Uczniowie i uczennice mogą też z nich korzystać samodzielnie, pracując w domu – tak o całej serii pisze Polskie Towarzystwo Dysleksji.