Ortograficzne lapbooki

Animator Ortograffiti: Małgorzata Matuszewska

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Szczepana Dobosza w Sońsku

Klubowicze na początku złożyli kolorowy brystol na pół, a potem zagięli do środka boczne brzegi. Następnie w środku tematycznej teczki ósmoklasiści za pomocą kleju lub zszywacza na kolorowych kartkach umieścili zasady pisowni wyrazów z „ó-u”, „rz-ż”, „ch-h”. Oprócz tego w celu utrwalenia powyższych zasad ortograficznych umieścili w schowkach, kieszonkach, kopertach, w formie krzyżówek lub harmonijek hasła, wierszyki, przykłady słów sprawiających trudność oraz wyjątki od zasad.
Wykonane lapbooki po powrocie uczniów do nauki stacjonarnej zostały umieszczone na gazetce ściennej w pracowni polonistycznej, by przedstawić je innym uczniom.
Dzieła klubowiczów można nieskończenie rozszerzać, w związku z czym były uzupełniane w ciągu II semestru. Wszystkie podjęte wcześniej zadania kontynuowano w drugim półroczu. Służyły one powtórzeniu i utrwaleniu poznanych zasad ortograficznych oraz poszerzeniu wiedzy z ortografii. Uczniowie chętnie i z zaangażowaniem umieszczali na kolorowych karteczkach i kopertach dodatkowe rebusy, zagadki, rymowanki, dzięki którym ćwiczyli poprawność ortograficzną i uzupełniali lapbooki.
Klubowicze poprzez pracę z lapbookami rozwinęli różne umiejętności: czytania, pisania, logicznego myślenia, koncentracji oraz pomysłowość. Nauczyli się również właściwej organizacji pracy i systematyczności, przede wszystkim jednak uporządkowali swoje wiadomości z ortografii.