Moje historyjki ortomagiczne i ortograficzne

Animator Ortograffiti: Jolanta Wojda

Klub Ortograffit w Szkole Podstawowej nr 3 im. ks. Jana Twardowskiego w Sierpcu

Celem zajęć terapeutycznych z uczniami jest m.in. rozwijanie ich umiejętności poprawnego czytania, w tym czytania ze zrozumieniem, oraz umiejętności swobodnej wypowiedzi na dany temat. Staramy się wzmocnić motywację uczniów do samodzielnego czytania w wolnym czasie. Taki był właśnie cel tego projektu. Każdy z uczniów miał za zadanie ułożyć trzy historyjki na podstawie kart ortomagicznych, a na kolejnych zajęciach jak najlepiej je opowiedzieć. Ustaliliśmy zasadę, że każdy otrzymywał brawa od swoich rówieśników. W ten sposób wszyscy otrzymali pozytywne wzmocnienie i zachętę do dalszej pracy nad rozwijaniem umiejętności swobodnej i poprawnej ustnej wypowiedzi. Uczniowie, którzy dotychczas mieli trudności w wypowiadaniu się na forum klasy, zdecydowanie poprawili swoje umiejętności komunikacyjne i postanowili przeznaczać więcej czasu wolnego na czytanie ze zrozumieniem interesujących ich informacji, by wzbogacić swoje słownictwo. Na zajęciach przygotowali również rysunki odnoszące się do układanych historyjek. To ćwiczenie rozwijało ich koordynację wzrokowo-ruchową oraz sprawność manualną.

Przykład jednej z historyjek:
Z wyrazów: król, Józef, córka, róża, wróżka, chór, królik, wyróżnić uczeń ułożył następującą historyjkę:

Król Józef miał piękną córkę Różę, która kochała zwierzęta.
Jej ulubionym zwierzątkiem był królik o imieniu Czaruś.
Na przyjęciu króla często występował chór składający się z wróżek.
Śpiewali tak pięknie, że zawsze otrzymywali wyróżnienie od króla.

To ćwiczenie było kreatywne, rozwijało pamięć, logiczne myślenie, umiejętność ustnej wypowiedzi. Dało uczniom dużą radość i wzmocniło ich samoocenę.