Literowe układanki, czyli kodowanki
Animator Ortograffiti: Grażyna Urbanowicz
Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 67 w Bydgoszczy
Pierwszy projekt „Z Bratkiem czytanie” trwał przez 3 zajęcia w październiku. Na każde z nich przychodził uczeń z klasy III a i czytał bajkę Bratka. Zawsze towarzyszyła nam pacynka. Po wysłuchaniu była rozmowa na temat treści i dodatkowa praca: 1. „O narodzinach Bratka. Poznajmy się – portret Bratka – puzzle; 2. „O tym, jak różowe okulary przemieniły smutek w radość” – co widzę przez różowe okulary – wycinanie okularów i wklejenie różowej szybki – bibułki. Wypowiedzi ustne – co widzę?; 3. „O tym, jak zostać specjalistą od liczenia małych i dużych owoców!” – owocowa matematyka – przelicznie orzechów, jabłek, gruszek, dodawanie, odejmowanie do 10.
Drugi projekt „Literowe układanki, czyli kodowanki” realizowaliśmy, gdy dzieci poznały podstawowe litery. Były to różne zabawy słowem. Głoskowanie i rozróżnianie samogłosek i spółgłosek. Układanie wyrazów z literek, podpisów do obrazków. Budowanie zadań, przeliczanie wyrazów. Układanie wyrazów napisanych od końca. Gra planszowa Junior scriba, którą dzieci bardzo polubiły. Zabawy z kostkami „Opowiem ci mamo” i tworzenie krótkich, często bardzo śmiesznych, historyjek. Utrwalenie alfabetu – pomoc z wydawnictwa MAC – alfabetyczny pociąg. W ten sposób dzieci doskonaliły czytanie, utrwalały litery, wzbogacały słownictwo i uczyły się współpracy w zespole.