Jestem matematyczny
Animator Ortograffiti: Dorota Poloczek
Klub Ortograffit w Szkole Podstawowej nr 21 im. Józefa Lompy w Bytomiu
Projekt polega na dokonywaniu pomiarów wielkości matematycznych, które uczeń będzie wykonywał na sobie. Na początku będzie liczyła się jego kreatywność i pomysłowość. Uczeń dokona pomiarów poprzez poznanie różnych metod i sposobów. Zadania mogą być wykonane na jednych lub kilku zajęciach – dodatkowo mogą być wykonywane w domu, jako ciekawostki. Wyniki uczeń będzie mógł porównać bezpośrednio – od razu lub na kolejnych zajęciach. Zadaniem ucznia jest „zmierzenie siebie” i udzielenie każdorazowej odpowiedzi na pytania, np.: „Jaka/jaki jest…?” „Ile…?”. Ilość zadań zależy od uczniów, zespołu, zainteresowania i pomysłowości nauczyciela i uczniów. Przykładowe zadania – pytania:
- „Jaki jest Twój ciężar?” Uczeń staje na wadze i odczytuje pomiar – wynik w kilogramach. Wynik może być przeliczony na inne jednostki (umiejętność przeliczania jednostek).
- „Czy wiesz, że długość stopy równa się długości przedramienia? Jak to sprawdzisz? Jak zmierzysz?” Tu będzie potrzeby pomysł. Późniejsza podpowiedź: „Odrysuj stopę na kartce papieru i ją zmierz. Przyłóż do kartki swoją rękę, zaznacz długość, zmierz. Porównaj wyniki”.
- „Jaki jest obwód twojej głowy? Zmierz obwód głowy kogoś dorosłego w domu – jaka jest różnica?” (do wykorzystania sznurek, metr krawiecki).
- „Jaka jest długość kciuka?”
- „Jaka jest długość jelita cienkiego? Odmierz 5–6 m długości np. sznurka – taka jest długość jelita cienkiego u człowieka”.
- Dla chętnych: „Trzymasz w koniuszkach palców końcówki włosów. Ile ich może być?”.
- „Szkielet dorosłego człowieka waży ok. 10 kg. Jaki to procent ciężaru ciała?”
Zadania można tworzyć pod dany dział matematyczny – nawet „abstrakcyjne” zadania mogą być pomocne przy utrwalaniu umiejętności matematycznych, np. „Twoja odrysowana stopa, jaka to może być figura? – trapez, prostokąt. Narysuj tę figurę i zmierz jej boki/oblicz obwód/pole. Wszystko to w wyobraźni matematycznej.