Jak pomysłowo zapamiętywać trudne litery
Animator Ortograffiti: Iwona Kowalska
Klub Ortograffiti w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Waganowicach
Projekt polega na utrwaleniu zasad pisowni wyrazów z: u, ó, ż, rz, h, ch. Metodę musiałam dostosować do możliwości psychofizycznych ucznia. W pierwszej kolejności dzieci, które potrafią czytać samodzielnie, zapoznały się z tekstem z podręcznika pt. „O tym jak zostać wynalazcą i pomysłowo zapamiętywać litery”. Natomiast dzieci z nauczania wczesnoszkolnego wysłuchały z zaciekawieniem nagrania z Multiteki Ortograffiti – bajka do słuchania.
Tekst zainspirował uczniów do stworzenia trudnych liter w różny sposób:
- malowanie liter farbami,
- lepienie plasteliną,
- przyklejanie wydzieranki,
- mocowanie nakrętek z recyklingu.
Do każdej litery przykleiliśmy podpisane przykładowe ilustracje, aby utrwalić i zobrazować daną zasadę. W trakcie zajęć dzieci robiły przerwę śródlekcyjną, na której wykonywały wybrane ćwiczenia ręki i gimnastykę rozmachową całego ciała.
Gotowe prace moich uczniów prezentują się na ścianie klasy i stanowią pomoc ortograficzną na lekcjach dla koleżanek i kolegów.
W nagrodę za wytężoną i owocną pracę dzieci dostały zakładki do książek z zasadami pisowni wyrazów trudnych.