Czytamy z Bratkiem, Klasowa Księga Bratka
Animator Ortograffiti: Eliza Idczak
Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce
Projekt Czytamy z Bratkiem
W gronie pierwszaków przygodę z Bratkiem rozpoczęliśmy od namalowania jego portretu! Ale zaraz potem uczniom udało się go poznać lepiej. Bratek wzbudził w nich zainteresowanie książkami i pomógł w rozwoju emocjonalnym. Każdy poniedziałek oznaczał kolejne spotkanie z Bratkiem i wspólne czytanie książki „Pamiętnik Czarnego Noska” i „Filip, lis i magia słów”. Potem były rozmowy w kręgu wśród mnóstwa poduszek, rebusy i inne zabawy np. prawda czy fałsz z użyciem zielonych i czerwonych lizaków, czy układanie schematów słów z nakrętek.
A w okresie Bożonarodzeniowym pojawiła się kolejna motywacja do czytania! Na gazetce pojawił się kalendarz adwentowy ze szkicem miasta i papierowymi gwiazdkami z zadaniami. Każdego dnia dzieci rozwiązywały po jednym zadaniu, a prawidłowa każdego dziecka odpowiedź oznaczała pomalowanie jednego okienka na rysunku. Naszym celem było rozświetlenie miasta na święta! Ale najważniejszy cel krył się w zadaniach, bo uczyły one społecznych zachowań: dzielenia się informacjami, uśmiechania się, mówienia komplementów.
Projekt Klasowa Księga Bratka
Zadaniem na kolejny semestr było dla nas pobudzanie wyobraźni, nieszablonowe myślenie i stosowanie w praktyce poznanych zasad ortografii. Postanowiliśmy stworzyć kronikę czytelnictwa naszej klasy. Każdy z uczniów kolejno zabierał pacynkę Bratka i kronikę do domu na kilka dni. Z niewielką pomocą rodziców w kronice zapisywaliśmy opowiadanie o przygodach Bratka w naszych domach i kilka słów o przeczytanej mu samodzielnie książce, a także dołączaliśmy obrazki lub zdjęcia z wizyty Bratka. A po powrocie do szkoły prezentowaliśmy wpisy reszcie dzieci, co było świetnym impulsem do kolejnych rozmów. Już wiemy, że gotowa książka trafi do naszego Bratkowego kącika, gdzie będziemy po nią mogli sięgać ponownie. Przedstawimy ją też pozostałym klasom 1-3. My na pewno będziemy kontynuowali projekt, a może zainspirujemy też inne klasy?