Metoda Ortograffiti – Klasy VII-VIII
Dysleksja. Dysgrafia. Dysortografia.
Które zeszyty Ortograffiti wybrać i jak z nimi pracować w domu?
Fragment webinaru prowadzonego przez Martę Badowską – specjalistkę terapii pedagogicznej, dyrektorkę Poradni Diagnostyczno-Terapeutycznej Polskiego Towarzystwa Dysleksji oraz Szkoły Podstawowej nr 49 w Gdańsku. Cały webinar można obejrzeć klikając w przycisk poniżej:
Ortograffiti. Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem to dwa zeszyty z serii ORTOGRAFFITI, które są przeznaczone dla młodzieży z dysleksją w wieku 13–18 lat. Rozwijają umiejętność czytania, kształcą rozumienie czytanego tekstu oraz doskonalą funkcje słuchowo-językowe.
Dlaczego warto pracować tą serią?
Zabawny tekst naszpikowany trudnościami
Każdą z jednostek rozpoczyna zabawny tekst – napisany przez znaną polską pisarkę książek dla dzieci i młodzieży Roksanę Jędrzejewską-Wróbel – w którym zgromadzono jak najwięcej wyrazów ilustrujących daną zasadę ortograficzną.
Cztery poziomy rozumienia tekstu
Po każdym tekście następuje pięć ćwiczeń oznaczonych odpowiednim piktogramem, pomagających uczniowi lepiej zrozumieć tekst według czterech poziomów rozumienia:
- na poziomie dosłownym uczeń odnajduje i wydobywa to, co jest w tekście;
- na poziomie interpretacyjnym – zauważa związki przyczynowo-skutkowe wynikające z tekstu, ale nie wskazane w nim bezpośrednio;
- na poziomie krytycznym – odnosi się do własnych ocen i doświadczeń;
- na poziomie twórczym tekst staje się dla ucznia inspiracją do nowego działania.
Ćwiczenia słuchowe
Bardzo pomocne dla wszystkich uczniów mających trudności w czytaniu i pisaniu są ćwiczenia słuchowe. W zestawach ćwiczeń słuchowych znalazły się takie, które wszechstronnie doskonalą wrażliwość słuchową, słuch fonemowy, umiejętności fonologiczne oraz pamięć słuchową.
NOWOŚĆ! Przy każdym ćwiczeniu słuchowym i dyktandzie umieszczono kod QR do nagrania, aby uczeń mógł je sprawnie odnaleźć i odtworzyć. Czytają profesjonalni aktorzy, wykwalifikowani do pracy z dziećmi i młodzieżą.
Przykładowe ćwiczenia słuchowe:
ćwiczenie 1 str. 21 POSŁUCHAJ
ćwiczenie 2 str. 22 POSŁUCHAJ
ćwiczenie 3 str. 22 POSŁUCHAJ
ćwiczenie 4 str. 22 POSŁUCHAJ
Dyktanda
Na końcu zeszytu zamieszczono cztery dyktanda bazujące na słownictwie z zakresu ćwiczonych trudności ortograficznych. Stanowią one doskonałą okazję do sprawdzenia stopnia opanowania tych trudności.
Przykładowe dyktando POSŁUCHAJ
Zeszyty ćwiczeń z serii Ortograffiti. Czytanie ze zrozumieniem świetnie się nadają do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych czy dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Uczeń może też z nich korzystać samodzielnie, pracując w domu.
Zajęcia na podstawie Metody Ortograffiti najlepiej prowadzić w formie Klubów Ortograffiti.
Ortograffiti. Ćwiczenia grafomotoryczne
Ćwiczenia grafomotoryczne to zeszyt z serii ORTOGRAFFITI, przeznaczony dla młodzieży z dysgrafią w wieku 13–18 lat. Ćwiczenia doskonalą umiejętność kształtnego pisania, a także usprawniają funkcje percepcyjno-motoryczne: funkcje wzrokowe, kinestetyczno-ruchowe, orientację w kierunkach i koncentrację uwagi.
Dlaczego warto korzystać z tych ćwiczeń?
Ćwiczenia są różnorodne i atrakcyjne
Usprawniają procesy poznawcze
Zeszyt ćwiczeń Ortograffiti. Ćwiczenia grafomotoryczne można wykorzystywać podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych czy dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów z dysgrafią. Uczeń może też wykonywać ćwiczenia samodzielnie, pracując w domu.
Zajęcia na podstawie Metody Ortograffiti najlepiej prowadzić w formie Klubów Ortograffiti.
Dysortografia
Cztery zeszyty ćwiczeń z serii Ortograffiti – każdy poświęcony innej trudności ortograficznej – są przeznaczone dla młodzieży z dysortografią w wieku 13–18 lat. Gruntowne opracowanie reguł ortograficznych połączono z ćwiczeniami usprawniającymi procesy percepcyjno-motoryczne.
Dlaczego warto pracować tą serią?
Ćwiczenia rozwijające procesy percepcyjno-motoryczne
W nauce czytania i pisania istotną rolę odgrywają procesy percepcyjno-motoryczne, które u uczniów z dysleksją funkcjonują słabiej. Dlatego ćwiczenia zaproponowane w tej serii usprawniają wszystkie funkcje warunkujące nabywanie umiejętności, takie jak:
- funkcje wzrokowo-przestrzenne,
- funkcje słuchowo-językowe,
- funkcje motoryczne,
a także koncentrację uwagi.
O tym, która funkcja jest aktywizowana w danym ćwiczeniu, informują umieszczone przy numerach ćwiczeń piktogramy.
Słowniczek utrwalający poprawną pisownię
Na końcu zeszytu umieszczono Słowniczek. Zawiera on materiał wyrazowy prezentowany we wszystkich ćwiczeniach. Daje dodatkową możliwość utrwalenia właściwych obrazów graficznych wyrazów. Wykropkowane miejsca w słowniczku są przeznaczone na przepisywanie wyrazów znajdujących się obok.
Test sprawdzający stopień umiejętności zastosowania ćwiczonej zasady ortograficznej
Stopień opanowania umiejętności rozwijanych w każdym zeszycie ćwiczeń można sprawdzić, rozwiązując test, który znajduje się na końcu. Przejrzysta punktacja umożliwia dokonanie samooceny uzyskanych wyników.
Zeszyty ćwiczeń z serii Ortograffiti można wykorzystywać podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych czy dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów z dysleksją/dysortografią. Uczeń może też wykonywać ćwiczenia samodzielnie, pracując w domu.
Zajęcia na podstawie Metody Ortograffiti najlepiej prowadzić w formie Klubów Ortograffiti.
Ortograffiti. Matematyka
Uczniowie z dyskalkulią, ze względu na charakter trudności, wymagają specjalnego podejścia w nauczaniu, a także w przygotowaniu do egzaminu. O wiele skuteczniejsza jest praca na materiałach uwzględniających ich potrzeby i ograniczenia niż na materiałach standardowych, kierowanych do przeciętnego ucznia. Uczniowie ci często mają utrwalone nieprawidłowe strategie liczenia, są zdemotywowani i zniechęceni licznymi niepowodzeniami, zdarza się, że nie lubią lub wręcz boją się matematyki. To wszystko sprawia, że wymagają oni specjalnego wsparcia, uwzględniającego specyfikę ich trudności. Ta seria Ortograffiti została przygotowana tak, by wesprzeć nauczycieli matematyki w skutecznym przygotowaniu uczniów z trudnościami do egzaminu ósmoklasisty.
Dlaczego praca tą metodą skutecznie przygotuje ucznia do egzaminu?
Metoda Ortograffiti, ze względu na swój charakter terapeutyczny, odpowiada uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkie elementy proponowanej serii, począwszy od struktury przez typ zadań, ich charakter, a także podejście metodyczne, zostały dobrane tak, by uwzględniały trudności uczniów i pomagały w ich przezwyciężeniu. Ponadto szczególny nacisk położono na rozwijanie tych umiejętności, które są kluczowe na egzaminie.
Egzamin ósmoklasisty jest dużym wyzwaniem dla ucznia z trudnościami w uczeniu się.
Aby zakończył się sukcesem, uczeń potrzebuje dłuższego okresu przygotowania i specjalnych pomocy, które pomogą mu przezwyciężyć trudności. Dlatego proponujemy zorganizować w szkole dodatkowe zajęcia – w formie Klubu Ortograffiti – przygotowujące uczniów wymagających dodatkowego wsparcia z klas VII i VIII do egzaminu.
Ortograffiti. Język polski
Starszy uczeń z trudnościami w uczeniu się wymaga terapii równie intensywnej, jak uczeń młodszy. Nie tylko dlatego, że czeka go egzamin zewnętrzny w klasie VIII, ale również dlatego, że przed nim wiele wyzwań związanych ze zdobyciem wiedzy i umiejętności o większym stopniu trudności. W klasach starszych zwiększa się ilość tekstów literackich o trudniejszym charakterze. Podręczniki zawierają dłuższe porcje informacji, w których dominuje specjalistyczne słownictwo, pojęcia, terminy i skomplikowane zwroty, a składnia zdań jest bardziej wymagająca, odległa od składni języka potocznego. W związku z tym również praca ucznia z trudnościami w uczeniu się w klasie VII i VIII powinna wejść na nowe tory.
Dlaczego praca tą metodą skutecznie przygotuje ucznia do egzaminu?
Metoda Ortograffiti, ze względu na swój charakter terapeutyczny, odpowiada uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkie elementy proponowanej serii, począwszy od struktury przez typ zadań, ich charakter, a także podejście metodyczne zostały dobrane tak, by uwzględniały trudności uczniów i pomagały w ich przezwyciężeniu. Ponadto szczególny nacisk położono na rozwijanie tych umiejętności, które są kluczowe na egzaminie.
Porady praktyczne
Optymalnie uczeń powinien wykonać jedną kartę ćwiczeń na tydzień pod okiem nauczyciela lub terapeuty, a w razie potrzeby i zależnie od tempa pracy, uzupełnić ją w domu.
Karty pracy można wykorzystywać w różnorodny sposób. Karta pracy nie zakłada gotowego scenariusza lekcji. Uczniowie mogą z nią pracować indywidualnie, w parach, w grupach czy całą klasą. Praca z kartą może wypełniać całą lekcję lub też jej część. Można wykonywać wszystkie zadania lub tylko niektóre, zgodnie z założonymi celami.
Egzamin ósmoklasisty jest dużym wyzwaniem dla ucznia z trudnościami w uczeniu się.
Aby zakończył się sukcesem, uczeń potrzebuje dłuższego okresu przygotowania i specjalnych pomocy, które pomogą mu przezwyciężyć trudności. Dlatego proponujemy zorganizować w szkole dodatkowe zajęcia – w formie Klubu Ortograffiti – przygotowujące uczniów wymagających dodatkowego wsparcia z klas VII i VIII do egzaminu.