Metoda Ortograffiti – Klasy I-III

Ortograffiti z Bratkiem

Wersja “90 minut”

Wersja “45 minut”

Ortograffiti z Bratkiem to metoda pracy z uczniami klas I-III wymagającymi wsparcia w nauce czytania i pisania. Uczy przez zabawę, bo to najskuteczniejszy sposób uczenia się w tym wieku. Bohaterem Ortograffiti jest Bratek – przewodnik i przyjaciel dzieci. Właśnie Bratek sprawia, że dzieci kochają Ortograffiti, a nauka staje się dla nich przyjemnością.

Seria Ortograffiti z Bratkiem występuje w dwóch wersjach:
w wersji “90 minut” i w wersji “45 minut”. Obie wersje mają w zestawie karty pracy.

Którą wersję wybrać?

Wersja “90 minut” (dotychczasowa) jest przeznaczona dla tych nauczycieli, którzy prowadzą 2 godziny zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub dydaktyczno-wyrównawczych w tygodniu w danej grupie, zaś wersja “45 minut” dla tych, którzy prowadzą 1 godzinę takich zajęć w tygodniu. 

 
Ortograffiti z Bratkiem. Wersja “90 minut”Ortograffiti z Bratkiem. Wersja “45 minut”
Najlepiej się sprawdzi, gdy grupa ma 90 minut zajęć tygodniowo Najlepiej się sprawdzi, gdy grupa ma 45 minut zajęć tygodniowo 
2 zeszyty ćwiczeń do pracy w szkole na rok szkolny 1 zeszyt ćwiczeń do pracy w szkole na rok szkolny  
32 bloki ćwiczeń – na 32 tygodnie 28 bloków ćwiczeń – na 28 tygodni 
6 stron ćwiczeń na jedne zajęcia 3 strony ćwiczeń na jedne zajęcia 
32 bajki terapeutyczne zamieszczone w zeszytach ćwiczeń 28 bajek terapeutycznych dostępnych w prezentacjach multimedialnych (poza zeszytem ćwiczeń) 
32 karty pracy 28 kart pracy 
28 łamigłówek Bratka dostępnych w prezentacjach multimedialnych (poza zeszytem ćwiczeń) 


Zasadnicza różnica pomiędzy dwiema wersjami sprowadza się do
zmniejszenia liczby ćwiczeń w wersji “45 minut” w stosunku do wersji “90 minut”. Ćwiczenie pozostają takie same. Stworzenie wersji “45 minut” jest odpowiedzią na problem zgłaszany przez nauczycieli polegający na tym, że nie są w stanie (z powodu braku czasu) zrealizować wszystkich ćwiczeń przeznaczonych na dane zajęcia, co wywołuje frustrację dzieci, rodziców i ich samych. 

O Ortograffiti. Wersja 45 minut opowiada współautorka Małgorzata Rożyńska


Uzupełnieniem serii Ortograffiti z Bratkiem do szkoły jest wersja do domu zatytułowana “205 zabaw i ćwiczeń wspierających naukę czytania i pisania”. Poleć ją rodzicom, a będziecie się wspólnie cieszyć jeszcze lepszymi efektami.

ZOBACZ

Jak korzystać z bajek terapeutycznych?

 

Zgodnie z zaleceniami metodycznymi, bajka terapeutyczna powinna rozpoczynać każde zajęcia prowadzone Metodą Ortograffiti z Bratkiem. Zależnie od preferencji można korzystać z bajek w postaci:

  • osobnych książek “Księga Bratka. Bajki terapeutyczne” do klasy I, II, III.

 

  • tekstów rozpoczynających każdy blok ćwiczeń w Ortograffiti z Bratkiem. Wersja “90 minut”

 

  • elektronicznej jako bajki animowane, pliki do słuchania i teksty do wyświetlania na dużym ekranie (Multiteka Ortograffiti)

 

Poznajcie Bratka

Metoda Ortograffiti jest zalecana dzieciom...

Dziecko

niedostymulowanym dydaktycznie

Dziecko

z ryzykiem dysleksji

Dziecko

z problemami wychowawczymi

Dziecko

z obniżoną koncetracją uwagi

Dziecko

nadpobudliwym

Innowacyjność Metody Ortograffiti

Ikona

Uczenie się wielozmysłowe

Dziecko uczy się, korzystając ze wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, a także węchu i smaku.

Ikona

Czytanie z syntezą

Dziecko uczy się czytania metodą ślizgania i metodą sylabową

Ikona

Wsparcie rozwoju emocjonalno-społecznego

Dziecko wspólnie z Bratkiem – bohaterem bajek terapeutycznych – uczy się nazywać uczucia i rozwiązywać trudne problemy emocjonalne.

Ikona

Systematyczna ocena postępów

Dziecko uzyskuje informacje o swoich postępach, a rodzice mogą na bieżąco śledzić jego pracę.

Ikona

Oryginalne pomoce tereapeutyczne

Dziecko pracuje z nowatorskimi, sprawdzonymi w praktyce pomocami terapeutycznymi.

Ortograffiti z Bratkiem dla ucznia to…

  • dwa zeszyty ćwiczeń na rok szkolny w wersji „90 minut” i jeden zeszyt ćwiczeń na rok szkolny w wersji „45 minut”,
  • karty pracy domowej i oceny postępów dziecka,
  • teczka do przechowywania materiałów.

 

Ortograffiti z Bratkiem dla nauczyciela to…

  • przewodnik dla nauczyciela, a w nim: ramowy program terapii, rozkład materiału z planem wynikowym, zestaw dodatkowych ćwiczeń terapeutycznych, 32 scenariusze 45-minutowych zajęć,
  • gotowe prezentacje multimedialne na każde zajęcia,
  • narzędzia do diagnozy trudności i oceny postępów oraz kwestionariusz mocnych stron ucznia,
  • bank pomysłów na projekty edukacyjne: POBIERZ PROJEKTY.

Metoda Ortograffiti z Bratkiem

  • usuwa objawy trudności szkolnych,
  • kształtuje gotowość do nauki,
  • wykorzystuje potencjał uczniów,
  • doskonali umiejętność czytania i pisania,
  • nowatorsko wykorzystuje stymulacje zmysłowo-ruchowe.
Grafika

Porady praktyczne

Zajęcia powinny:

  • odbywać się w gabinecie terapii lub odpowiednio wyposażonej sali lekcyjnej,
  • być przeprowadzane systematycznie, gdyż metoda tylko wówczas jest skuteczna,
  • uwzględniać wszystkie fazy efektywnej terapii zgodnie ze scenariuszem zajęć,
  • realizować zasadę indywidualizacji pracy, co oznacza, że dobór ćwiczeń oraz czas przeznaczony na ich realizację powinny być dostosowane do potrzeb uczniów.

A ponadto:

  • Przed zajęciami warto uważnie przeczytać scenariusz i wybrać zabawy i ćwiczenia. Ułatwi to dalszą pracę i pozwoli uniknąć błędów. Kolejnym krokiem jest zapoznanie się z kartą postępów i ustalenie, które ćwiczenia trzeba koniecznie wykonać z dziećmi.
  • Przed przystąpieniem do pisania można wykonać „masażyk całej ręki”, szczególnie wtedy, gdy napięcie mięśni ręki jest zbyt duże i uniemożliwia swobodne pisanie.
  • Przed rozpoczęciem ćwiczeń warto przypomnieć dzieciom o przyjęciu prawidłowej postawy ciała i właściwym sposobie trzymania przyboru do pisania.
  • Po wykonaniu ćwiczeń warto omówić efekty pracy, podkreślamy mocne strony.

 

Zajęcia na podstawie Metody Ortograffiti najlepiej prowadzić w formie Klubów Ortograffiti.

Ortograffiti z Bratkiem do pracy w domu

 

Drogi Nauczycielu, jeśli chcesz, by pomoc, której udzielasz była jeszcze bardziej skuteczna, zachęć rodziców do kontynuowania jej w domu. Książeczka “205 zabaw i ćwiczeń” została tak przygotowana, by dziecko uczyło się przez zabawę.

Dziecko, które rozwiązuje takie zadania, jak łamigłówki, rebusy, krzyżówki czy labirynty:

Dziecko

usprawnia rękę

Dziecko

robi postępy w nauce pisania i czytania

Dziecko

rozwija umiejętności matematyczne

Dziecko

uczy się skupiać uwagę

Dziecko

lepiej panuje nad emocjami