Metoda Ortograffiti – Klasy I-III
Ortograffiti z Bratkiem to metoda pracy z uczniami klas I-III wymagającymi wsparcia w nauce czytania i pisania. Uczy przez zabawę, bo to najskuteczniejszy sposób uczenia się w tym wieku. Bohaterem Ortograffiti jest Bratek – przewodnik i przyjaciel dzieci. Właśnie Bratek sprawia, że dzieci kochają Ortograffiti, a nauka staje się dla nich przyjemnością.
Seria Ortograffiti z Bratkiem występuje w dwóch wersjach:
w wersji “90 minut” i w wersji “45 minut”. Obie wersje mają w zestawie karty pracy.
Którą wersję wybrać?
Wersja “90 minut” (dotychczasowa) jest przeznaczona dla tych nauczycieli, którzy prowadzą 2 godziny zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub dydaktyczno-wyrównawczych w tygodniu w danej grupie, zaś wersja “45 minut” dla tych, którzy prowadzą 1 godzinę takich zajęć w tygodniu.
Ortograffiti z Bratkiem. Wersja “90 minut” | Ortograffiti z Bratkiem. Wersja “45 minut” |
Najlepiej się sprawdzi, gdy grupa ma 90 minut zajęć tygodniowo | Najlepiej się sprawdzi, gdy grupa ma 45 minut zajęć tygodniowo |
2 zeszyty ćwiczeń do pracy w szkole na rok szkolny | 1 zeszyt ćwiczeń do pracy w szkole na rok szkolny |
32 bloki ćwiczeń – na 32 tygodnie | 28 bloków ćwiczeń – na 28 tygodni |
6 stron ćwiczeń na jedne zajęcia | 3 strony ćwiczeń na jedne zajęcia |
32 bajki terapeutyczne zamieszczone w zeszytach ćwiczeń | 28 bajek terapeutycznych dostępnych w prezentacjach multimedialnych (poza zeszytem ćwiczeń) |
32 karty pracy | 28 kart pracy |
28 łamigłówek Bratka dostępnych w prezentacjach multimedialnych (poza zeszytem ćwiczeń) |
Zasadnicza różnica pomiędzy dwiema wersjami sprowadza się do zmniejszenia liczby ćwiczeń w wersji “45 minut” w stosunku do wersji “90 minut”. Ćwiczenie pozostają takie same. Stworzenie wersji “45 minut” jest odpowiedzią na problem zgłaszany przez nauczycieli polegający na tym, że nie są w stanie (z powodu braku czasu) zrealizować wszystkich ćwiczeń przeznaczonych na dane zajęcia, co wywołuje frustrację dzieci, rodziców i ich samych.
O Ortograffiti. Wersja 45 minut opowiada współautorka Małgorzata Rożyńska
Uzupełnieniem serii Ortograffiti z Bratkiem do szkoły jest wersja do domu zatytułowana “205 zabaw i ćwiczeń wspierających naukę czytania i pisania”. Poleć ją rodzicom, a będziecie się wspólnie cieszyć jeszcze lepszymi efektami.
Jak korzystać z bajek terapeutycznych?
Zgodnie z zaleceniami metodycznymi, bajka terapeutyczna powinna rozpoczynać każde zajęcia prowadzone Metodą Ortograffiti z Bratkiem. Zależnie od preferencji można korzystać z bajek w postaci:
- osobnych książek “Księga Bratka. Bajki terapeutyczne” do klasy I, II, III.
- tekstów rozpoczynających każdy blok ćwiczeń w Ortograffiti z Bratkiem. Wersja “90 minut”
- elektronicznej jako bajki animowane, pliki do słuchania i teksty do wyświetlania na dużym ekranie (Multiteka Ortograffiti)
Poznajcie Bratka
Metoda Ortograffiti jest zalecana dzieciom...
niedostymulowanym dydaktycznie
z ryzykiem dysleksji
z problemami wychowawczymi
z obniżoną koncetracją uwagi
nadpobudliwym
Innowacyjność Metody Ortograffiti
Uczenie się wielozmysłowe
Dziecko uczy się, korzystając ze wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, a także węchu i smaku.
Czytanie z syntezą
Dziecko uczy się czytania metodą ślizgania i metodą sylabową
Wsparcie rozwoju emocjonalno-społecznego
Dziecko wspólnie z Bratkiem – bohaterem bajek terapeutycznych – uczy się nazywać uczucia i rozwiązywać trudne problemy emocjonalne.
Systematyczna ocena postępów
Dziecko uzyskuje informacje o swoich postępach, a rodzice mogą na bieżąco śledzić jego pracę.
Oryginalne pomoce tereapeutyczne
Dziecko pracuje z nowatorskimi, sprawdzonymi w praktyce pomocami terapeutycznymi.
Ortograffiti z Bratkiem dla ucznia to…
- dwa zeszyty ćwiczeń na rok szkolny w wersji „90 minut” i jeden zeszyt ćwiczeń na rok szkolny w wersji „45 minut”,
- karty pracy domowej i oceny postępów dziecka,
- teczka do przechowywania materiałów.
Ortograffiti z Bratkiem dla nauczyciela to…
- przewodnik dla nauczyciela, a w nim: ramowy program terapii, rozkład materiału z planem wynikowym, zestaw dodatkowych ćwiczeń terapeutycznych, 32 scenariusze 45-minutowych zajęć,
- gotowe prezentacje multimedialne na każde zajęcia,
- narzędzia do diagnozy trudności i oceny postępów oraz kwestionariusz mocnych stron ucznia,
- bank pomysłów na projekty edukacyjne: POBIERZ PROJEKTY.
Metoda Ortograffiti z Bratkiem
- usuwa objawy trudności szkolnych,
- kształtuje gotowość do nauki,
- wykorzystuje potencjał uczniów,
- doskonali umiejętność czytania i pisania,
- nowatorsko wykorzystuje stymulacje zmysłowo-ruchowe.
Porady praktyczne
Zajęcia powinny:
- odbywać się w gabinecie terapii lub odpowiednio wyposażonej sali lekcyjnej,
- być przeprowadzane systematycznie, gdyż metoda tylko wówczas jest skuteczna,
- uwzględniać wszystkie fazy efektywnej terapii zgodnie ze scenariuszem zajęć,
- realizować zasadę indywidualizacji pracy, co oznacza, że dobór ćwiczeń oraz czas przeznaczony na ich realizację powinny być dostosowane do potrzeb uczniów.
A ponadto:
- Przed zajęciami warto uważnie przeczytać scenariusz i wybrać zabawy i ćwiczenia. Ułatwi to dalszą pracę i pozwoli uniknąć błędów. Kolejnym krokiem jest zapoznanie się z kartą postępów i ustalenie, które ćwiczenia trzeba koniecznie wykonać z dziećmi.
- Przed przystąpieniem do pisania można wykonać „masażyk całej ręki”, szczególnie wtedy, gdy napięcie mięśni ręki jest zbyt duże i uniemożliwia swobodne pisanie.
- Przed rozpoczęciem ćwiczeń warto przypomnieć dzieciom o przyjęciu prawidłowej postawy ciała i właściwym sposobie trzymania przyboru do pisania.
- Po wykonaniu ćwiczeń warto omówić efekty pracy, podkreślamy mocne strony.
Zajęcia na podstawie Metody Ortograffiti najlepiej prowadzić w formie Klubów Ortograffiti.
Drogi Nauczycielu, jeśli chcesz, by pomoc, której udzielasz była jeszcze bardziej skuteczna, zachęć rodziców do kontynuowania jej w domu. Książeczka “205 zabaw i ćwiczeń” została tak przygotowana, by dziecko uczyło się przez zabawę.
Dziecko, które rozwiązuje takie zadania, jak łamigłówki, rebusy, krzyżówki czy labirynty:
usprawnia rękę
robi postępy w nauce pisania i czytania
rozwija umiejętności matematyczne
uczy się skupiać uwagę
lepiej panuje nad emocjami