Kształtne pismo i poprawa tempa pisania – u dzieci z dysgrafią i nie tylko

W klasach IV–VI poziom graficzny pisma nadal intensywnie się rozwija. To dobry moment, by wprowadzić skuteczny trening – pomocny zarówno uczniom z dysgrafią, jak i tym, którzy po prostu piszą wolno i nieczytelnie. Sprawdzone zadania znajdą Państwo w serii Ortograffiti „Od dysgrafii do kaligrafii”. Wystarczy kwadrans dziennie, by zobaczyć postępy.

Trening pisania w klasach IV–VI

Pismo ucznia to narzędzie codziennej pracy intelektualnej – klucz do szybszego notowania, skuteczniejszego przetwarzania informacji i większej pewności siebie. W klasach IV–VI wielu uczniów pisze jeszcze dosyć wolno i nieczytelnie. To pokolenie jest przyzwyczajone do technologii cyfrowych i dosyć rzadko używa pisma ręcznego poza szkołą. Dlatego trening pisania przyda się wszystkim uczniom, choć dodatkowych ćwiczeń wymagają przede wszystkim dzieci z dysgrafią.

Wystarczą 15-minutowe, regularne ćwiczenia z serii Ortograffiti „Od dysgrafii do kaligrafii”, aby znacząco poprawić czytelność i estetykę pisma oraz tempo pisania.

Kliknij okładkę i sprawdź

Efekty pracy z ćwiczeniami z serii „Od dysgrafii do kaligrafii”

  • Poprawi się sprawności manualna dłoni dziecka.
  • Dziecko utrwali właściwą postawę ciała przy pisaniu.
  • Utrwali prawidłowy chwyt pisarski i kierunek liter.
  • Łatwiej będzie się koncentrować na zadaniu.
  • Poprawi się też spostrzegawczość dziecka.
  • Dziecko będzie lepiej przygotowane do pracy na lekcjach i sprawdzianach.
  • I co najważniejsze – poprawi się czytelność i estetyka jego pisma, a także tempo pisania.

Co w środku?

Każdy zeszyt zawiera 14 bloków tematycznych, a na końcu – zestawy prac domowych do utrwalania umiejętności. Dodatkową motywacją są rady Kaligrafusa, czyli sympatycznego przewodnika po świecie kształtnego pisania, który towarzyszy uczniowi przez kolejne etapy ćwiczeń.

Nowy krój liter – to, czym różnią się te ćwiczenia od innych

W zeszytach „Od dysgrafii do kaligrafii” zastosowano nowoczesny, uproszczony krój pisma (na podstawie publikacji Jane Taylor Handwritting: „A teacher’s Guide”, David Fulton Publishers, 2001), który odpowiada na realne trudności uczniów:

  • rezygnację z nienaturalnych łączeń liter,
  • problemy z utrzymaniem kierunku pisma,
  • trudności z zapamiętywaniem kierunku liter w połączeniach (np. la, bo),
  • zmęczenie ręki i spowolnienie tempa pisania.


Przykład pisma zastosowanego w serii „Od dysgrafii do kaligrafii”

Zeszyty są również przydatnym narzędziem pracy dla terapeutów pedagogicznych, nauczycieli wspomagających oraz rodziców, którzy chcą wspierać dziecko w domu. SPRAWDŹ

Więcej wskazówek znajdą Państwo w kursie „Praca z uczniem z dysgrafią w klasach IV–VI. Trener Metody Ortograffiti”.