Metoda Ortograffiti z Bratkiem. Klasy I-III

 
           
           Zajrzyj do środka   Zajrzyj do środka   Zajrzyj do środka
           

Ortograffiti z Bratkiem dla ucznia

Ortograffiti z Bratkiem  to trzy zestawy, po jednym dla uczniów klasy I, II i III. Uczeń otrzymuje w każdej klasie teczkę z kompletem materiałów odpowiadających poziomowi tej klasy.

Teczka zawiera:

  • dwa zeszyty ćwiczeń – część pierwszą i część drugą,
  • księgę z bajkami terapeutycznym do czytania i kolorowania,
  • oryginalne pomoce terapeutyczne: kolorowa nakładka do czytania, lupka Bystre Oczko, Spaceruch,
  • karty pracy domowej i oceny postępów dziecka.

Utwory z płyty CD „Słucham z Bratkiem” są dostępne do pobrania tutaj: www.ortograffiti.pl/sluchamzbratkiem.

 

Konstrukcja serii

Kup teraz
 

Na trzyletni cykl edukacji przewidziano 6 zeszytów ćwiczeń, po dwa na każdy rok szkolny.

Ćwiczenia w zeszytach podzielono na bloki. W każdym jest ich szesnaście. Każdy blok wyróżniono innym kolorem, by ułatwić poruszanie się po zeszycie. Zobacz przykładowy blok ćwiczeń.

     

Zestaw ćwiczeń danego bloku umożliwia realizację zajęć w wymiarze dwóch godzin dydaktycznych, z możliwością dostosowania do jednej godziny, jeśli jest taka potrzeba.

Przebieg pracy

Etapem wstępnym do pracy z ćwiczeniami jest bajka terapeutyczna, która jest integralnym elementem Metody. 

Zobacz bajkę

Posłuchaj bajki

 Bajka 1 [6,08 MB]  Bajka 2 [7,59 MB]  Bajka 3 [6,59 MB]

 

Po wysłuchaniu bajki następują związane z nią ćwiczenia, składające się na fazę organizacyjno-mobilizującą zajęć. W fazie drugiej (wypracowania gotowości do pracy) odbywa się usprawnianie funkcji ważnych w procesie uczenia się czytania i pisania: wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych i motorycznych. Podczas etapu pracy właściwej realizowany jest temat zajęć (na przykład: Głoska i litera „T”, „t”), zakończony ćwiczeniem relaksacyjnym. Blok kończy się podsumowaniem pracy i oceną wysiłku dziecka.

Do każdego bloku zajęć przygotowano kartę pracy domowej i oceny postępów dziecka. Pierwsza strona umożliwia kontynuowanie pracy w domu, a druga ma służyć nauczycielowi i rodzicom. Nauczyciel po zakończeniu zajęć ocenia pracę dziecka i odznacza to na karcie oceny postępów dziecka. Dzięki temu rodzic jest na bieżąco informowany o postępach dziecka.

Zobacz przykładowe karty pracy

Cele pracy

  • stymulowanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych,
  • rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania: techniki, tempa, rozumienia czytanej treści,
  • rozwijanie i doskonalenie umiejętności poprawnego pisania pod względem graficznym i ortograficznym,
  • doskonalenie umiejętności poprawnego mówienia,
  • kształcenie odpowiedniego poziomu kompetencji emocjonalnych i odporności emocjonalnej,
  • kształcenie właściwego poziomu umiejętności społecznych,
  • rozwijanie systemu motywacji,
  • rozwijanie zainteresowań,
  • wspieranie mocnych stron.
 

Kilka praktycznych wskazówek do pracy Metodą Ortograffiti z Bratkiem

Zajęcia powinny:

  • odbywać się w gabinecie terapii lub odpowiednio wyposażonej sali lekcyjnej,
  • być przeprowadzane systematycznie, gdyż metoda tylko wówczas jest skuteczna,
  • uwzględniać wszystkie fazy efektywnej terapii zgodnie ze scenariuszem zajęć,
  • realizować zasadę indywidualizacji pracy, co oznacza, że dobór ćwiczeń oraz czas przeznaczony na ich realizację powinny być dostosowane do potrzeb uczniów.

A ponadto:

  • Przed zajęciami uważnie czytamy scenariusz i wybieramy zabawy i ćwiczenia. Ułatwi to dalszą pracę i pozwoli uniknąć błędów. Zapoznajemy się z kartą postępów i ustalamy, które ćwiczenia trzeba koniecznie wykonać z dziećmi.
  • Przed przystąpieniem do pisania pamiętamy o „masażyku całej ręki”, szczególnie wtedy, gdy napięcie mięśni ręki jest zbyt duże i uniemożliwia swobodne pisanie.
  • Przed rozpoczęciem ćwiczeń przypominamy dzieciom o przyjęciu prawidłowej postawy ciała i właściwym sposobie trzymania przyboru do pisania.
  • Po wykonaniu ćwiczeń omawiamy efekty pracy, podkreślamy mocne strony

Dobre praktyki

Różnorodność pomocy terapeutycznych może sprawiać dzieciom kłopot. Wiąże się to z trudnością wyboru: wielość atrakcyjnych możliwości powoduje, że dziecko nie może dokonać wyboru. Najlepiej, gdy nauczyciel wyjmie pomoce z teczek dzieci i ułoży je w osobnych foliowych koszulkach i  zależnie od potrzeb będzie mógł podawać właściwe pomoce, nie wywołując niepotrzebnego zamieszania.

Zapraszamy do obejrzenia gabinetu jednej z Autorek

 dobre rady - gabinet i pomoce Bratka [2,10 MB]

Warto zachęcać rodziców do korzystania w domu z zalecanych w Ortograffiti ćwiczeń i rozwiązań, takich jak: 

  • masażyki rąk przed każdym pisaniem, ćwiczenia rozwijające sprawność narządów mowy, gry stolikowe dla wspólnego bycia razem itp.,
  • czytanie lub słuchanie bajek terapeutycznych w domu dla utrwalania ich treści emocjonalnych, społecznych oraz związanych z opracowywanym materiałem programowym,
  • kolorowanie głównej ilustracji do bajki.
Sylwia Linek Witam! Kończę pierwszy rok pracy z serią Ortograffiti z Bratkiem. Jestem zachwycona materiałami, a najważniejsze doczekałam się wspaniałych efektów.  Może to dziwne, ale z przyjemnością oczekuję na kolejny rok pracy. Wcześniej, w przypadku uczniów starszych, korzystałam z wybranych kart (ksero  Ortograffiti), ale zajęcia z BRATKIEM są naprawdę profesjonalne. Bardzo gorąco dziękuję za pomoce i piękne dyplomy. Życzę doskonałej ekipie fachowców Ortograffiti wszystkiego co najlepsze!!!  
Ewa Mizera Ja zaczęłam drugi rok pracy z Programem Ortograffiti z Bratkiem, przyznaję świetny materiał, dzieci z niecierpliwością oczekują na spotkanie, a pytane na początku zajęć o uczucia wskazują na: zadowolenie, radość, dumę uzasadniając, że mogą uczestniczyć w zajęciach. Nawet, gdy już obecnie program jest opracowany na 45 minut, to żal mi jest nie wykorzystać proponowanych zadań, dlatego wspólnie z dziećmi ustaliliśmy o dodatkowych spotkaniach przed lekcjami dwa razy w tygodniu. Często pojedyncze ćwiczenia z programu wykorzystuję na lekcji z całą klasą. Pozdrawiam i zachęcam do udziału w programie.
     
Jolanta Niedziela Witam. Ja zaczęłam pracować w trzeciej klasie, bardzo żałuję, że odkryłam program tak późno. Z Bratkiem pracuje się świetnie, dzieci zadowolone, bardzo zaangażowane, z radością przychodzą na zajęcia.  Rodzice też są bardzo zadowoleni, mają wskazówki jak pomagać dziecku. 
Justyna Bartha W tym roku szkolnym pracuję z Programem Edukacyjno-Terapeutycznym ORTOGRAFFITI Z BRATKIEM.  Jestem bardzo, bardzo zadowolona z ćwiczeń i pomocy dydaktycznych. Program został przygotowany bardzo profesjonalnie. Ortograffiti z  Bratkiem posiada bardzo dobrze przygotowany program terapii dla klasy I i II, oraz dodatkowo Program  i scenariusze zajęć dla każdej klasy oddzielnie. W przyszłym roku poszerzam prowadzenie zajęć również na klasy IV -VI. 
Jadwiga Maksymowicz W tym roku rozpoczęłam pracę z ORTOGRAFFITI z Bratkiem. Forma scenariuszy jest rewelacyjna, wszystkie pomoce również. Najważniejsza jest jednak duża motywacja moich uczniów do pracy z nowymi ćwiczeniami. Ich atrakcyjność o wiele bardziej wpływa na wyniki pracy. Bardzo dziękuję w imieniu swoim i rodziców moich uczniów z klasy II. 
Iwona Mierzejewska Witam,  
moje doświadczenia z Programem Ortograffiti trwają już cztery lata. Pracuję nad ortografią w klasie czwartej. Jestem bardzo zadowolona i moi uczniowie również. W tym roku rozpoczęłam pracę z pierwszakami (szczególnie sześciolatkami ) z akademią Bratka. Uczniowie chętnie wykonują zadania. Oprawa metodyczna również atrakcyjna. Polecam! 
     
  Do góry