Czy moje dziecko ma dysleksję?

 

Każde dziecko dyslektyczne jest inne i każde wymaga indywidualnego podejścia. Jednak jest wiele objawów wspólnych, które powinny skłaniać do większej czujności. Nie zawsze świadczą one o występowaniu ryzyka dysleksji lub dysleksji, ale warto o nich wiedzieć, by zdążyć z pomocą na czas.

Dysleksję można rozpoznać, jeżeli występują u dziecka niepowodzenia w nauce czytania i poprawnego pisania, a poziom czytania i pisania jest znacznie gorszy od oczekiwanego. Należy jednak pamiętać, że specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się tylko w przypadku stwierdzenia prawidłowego rozwoju umysłowego. Pamiętajmy też, że symptomy dysleksji zmieniają się wraz rozwojem dziecka.

Najczęstsze objawy dysleksji to: zbyt wolne tempo głośnego czytania, czytanie za pomocą głoskowania czy sylabizowania, słabe rozumienie przeczytanego tekstu, trudności w pisaniu ze słuchu, trudności w przepisywaniu tekstu, liczne błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad, trudności z koordynacją ruchową, kłopoty z koncentracją uwagi.
Dowiedz się więcej  

Jak pomóc dziecku ?

Każdy rodzic może pomóc swojemu dziecku. Wystarczy przestrzegać pewnych zasad i zaopatrzyć się w odpowiednie pomoce terapeutyczne.

Tylko systematyczna praca

Stwierdzenie dysleksji rozwojowej jest pierwszym krokiem na drodze do pokonania trudności. Jeśli chcemy, by nasze dziecko osiągało rezultaty adekwatne do jego możliwości, a w przyszłości również sukcesy zawodowe i finansowe, konieczne jest podjęcie systematycznej, ukierunkowanej pracy. Ogromna odpowiedzialność spada tutaj na rodziców, którzy powinni wspierać działania szkoły i zachęcać swoje dziecko do podejmowania dodatkowego wysiłku. Systematyczna praca w szkole i w domu jest warunkiem skutecznego oddziaływania i tylko w ten sposób można przezwyciężyć trudności dyslektyczne. 

Rola rodzica w wykrywaniu i pokonywaniu trudności u dziecka jest niezmiernie ważna, czasami ważniejsza od roli szkoły. Wynika to z prostej przyczyny – nikt nie zna dziecka lepiej od jego własnych rodziców i nikt nie spędza z nim tak dużo czasu.

Jak pomóc własnemu dziecku?

  1. Odpowiednio wcześnie wykryć symptomy dysleksji i zgłosić dziecko na badania w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Podjąć systematyczną pracę z dzieckiem pod kierunkiem nauczyciela.
  3. Dopilnować, by dziecko uczestniczyło w zespole korekcyjno-kompensacyjnym lub terapii indywidualnej.
  4. Wyposażyć dziecko w ćwiczenia terapeutyczne i systematycznie je wykonywać. 
  5. Sięgać po literaturę specjalistyczną.
  6. W razie poważniejszych trudności zgłosić się do poradni Polskiego Towarzystwa Dysleksji.

Dowiedz się więcej

Wybitne osoby z dysleksją

 
                   

Jak się okazuje, nie trzeba być idealnym, aby osiągnąć sukces. Potwierdzają to sławne osoby z dysleksją, które mimo trudności wspięły się na wyżyny w swoich dziedzinach. Galeria sławnych osób z dysleksją powstała w jednym celu – by dawać nadzieję wszystkim osobom z dysleksją, które zwątpiły w swoje możliwości. Życiorysy sławnych dyslektyków mówią same za siebie. Dla niektórych z nich trudności dyslektyczne były przekleństwem, dla innych zwykłą przeciwnością losu, ale dla wszystkich były wielkim wyzwaniem. Uczmy się od sławnych osób z dysleksją, jak radzić sobie z tymi niezwykłymi trudnościami. A jest od kogo się uczyć, bo w naszej galerii są: Albert Einstein, Hans Christian Andersen, Auguste Rodin, Jacek i Maciej Kuroń, Thomas Alva Edison i wielu innych.

Dowiedz się więcej 

Czytam z Bratkiem

Nauka czytania jest niełatwą sztuką. Niektóre dzieci, aby nauczyć się czytania, potrzebują więcej czasu i ćwiczeń. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego, po prostu każde dziecko jest inne i ma inne potrzeby. Aby przejściowe trudności nie doprowadziły do ogólnej niechęci do czytania, potrzebne jest wsparcie Rodziców. Najważniejszy jest codzienny trening czytania razem z rodzicem, bowiem „czytania można się nauczyć tylko przez czytanie”. Jest jednak jeden warunek – to wspólne czytanie musi przynosić wszystkim radość, a dziecko powinno czuć się bezpiecznie.

Jak to można osiągnąć? Od czego zacząć? 

Warto zacząć od poznania książki „Czytam z Bratkiem”. To wyjątkowa publikacja, która została napisana z myślą o Dziecku i Rodzicu, ponieważ:
• inspiruje do wspólnego rodzinnego czytania, 
• pomaga przezwyciężać dziecku trudności krok po kroku dzięki zadaniom o zróżnicowanym poziomie trudności, 
• pozwoli przełamać niechęć do czytania i pokonać trudności w czytaniu przez zastosowanie najskuteczniejszej metody czytania - metody sylabowej,
• uczy czytania przez zabawę, przez co rozwija zainteresowanie i pasję do czytania,
• daje rodzicom niepowtarzalną okazję, by przekazać dziecku wiedzę na temat korzyści z czytania, a więc rozwijać w nim potrzebę czytania przez całe życie.  
Aby czytanie stało się rytuałem i kojarzyło z przyjemnością, warto wygospodarować w domu miły kącik do czytania, w którym jest stolik i lampka, przy stoliku wygodne miejsce do siedzenia, a tuż obok półka z książkami i czasopismami dla dzieci. W takim kąciku możesz Rodzicu codziennie czytać z dzieckiem książkę „Czytam z Bratkiem”. Czytanie możesz uatrakcyjnić rozmową z dzieckiem o przeczytanych opowiadaniach lub wykorzystać tematykę opowiadania do zabawy w teatrzyk. Spróbuj, naprawdę warto! 

Dowiedz się więcej

Kurs dla rodziców

Samodzielne udzielenie pomocy swojemu dziecku jest trudne, gdyż wymaga specjalistycznej wiedzy z tego zakresu. Dlatego warto korzystać z publikacji przeznaczonych dla rodziców oraz oferty szkoleniowej przygotowanej przez specjalistów terapii pedagogicznej, którzy udzielają fachowych wskazówek do codziennej pracy z dzieckiem. Dzięki temu rodzice zyskują pewność, że dziecku udzielana jest właściwa pomoc. A czas poświęcony na samokształcenie zaprocentuje, ponieważ inwestycja w dziecko zawsze się opłaca i przynosi efekty w postaci lepszych wyników w nauce.

Wychodząc naprzeciw wielu oczekiwaniom, postanowiliśmy udostępnić materiały z kursu internetowego dla rodziców dzieci klas 1-3 „Jak pomóc dziecku w nauce czytania i pisania?” 

Dowiedz się więcej

Materiały do pobrania

Samodzielna praca dziecka w domu jest konieczna niezależnie od tego, czy dziecko uczestniczy w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, czy też nie. Materiały przygotowane przez specjalistów terapii dysleksji pozwolą rodzicom zyskać pewność, że dziecko pracuje na właściwie dobranym materiale ćwiczeniowym, oraz zaoszczędzi czas i wysiłek włożony w samodzielne poszukiwanie odpowiednich zadań. 

Dowiedz się więcej