

Nowe Ortograffiti przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty z matematyki
ZOBACZ | ZOBACZ | ZOBACZ | ZOBACZ |
Starszy uczeń z trudnościami w uczeniu się wymaga terapii równie intensywnej, jak uczeń młodszy. Nie tylko dlatego, że czeka go egzamin zewnętrzny w ósmej klasie, ale również dlatego, że przed nim wiele wyzwań związanych ze zdobyciem wiedzy i umiejętności o większym stopniu trudności. W klasach starszych uczniowie często mają utrwalone nieprawidłowe strategie liczenia, są zdemotywowani i zniechęceni licznymi niepowodzeniami, zdarza się, że nie lubią lub wręcz boją się matematyki. To wszystko sprawia, że wymagają oni specjalnego wsparcia, uwzględniającego specyfikę ich trudności.
Egzamin ósmoklasisty jest dużym wyzwaniem dla ucznia z trudnościami w uczeniu się. Aby zakończył się sukcesem, uczeń potrzebuje dłuższego okresu przygotowania i specjalnych pomocy, które pomogą mu przezwyciężyć trudności. Dlatego proponujemy zorganizować w szkole dodatkowe zajęcia - w formie Klubu Ortograffiti - przygotowujące uczniów z trudnościami w uczeniu się z klas VII i VIII do egzaminu. Nauczyciel, który zdecyduje się prowadzić taki Klub Ortograffiti otrzymuje bezpłatnie:
Aby skorzystać z przedstawionej propozycji, należy:
Zachęcamy również do tego, by potraktować udział w tym projekcie, jako innowację pedagogiczną. Szczegółowe informacje o tym, jak to przeprowadzić, znajdą się w kursie Egzamin Ósmoklasisty z Ortograffiti.
Z Metody mogą korzystać:
Metoda Ortograffiti, ze względu na swój charakter terapeutyczny, odpowiada uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkie elementy proponowanej serii, począwszy od struktury przez typ zadań, ich charakter, a także podejście metodyczne zostały dobrane tak, by uwzględniały trudności uczniów i pomagały w ich przezwyciężeniu. Ponadto szczególny nacisk położono na rozwijanie tych umiejętności, które są kluczowe na egzaminie.
1. Układ treści skorelowany z podstawą programową
Umożliwia opanowanie umiejętności matematycznych uwzględnionych w podstawie programowej - zawiera działania na liczbach, potęgi, pierwiastki, wyrażenia algebraiczne. Na końcu zeszytu znajduje się powtórzenie materiału z klas IV-VII lub IV-VIII, które może być realizowane według uznania nauczyciela. Pierwszy wariant: materiał powtórkowy realizowany jest równolegle z materiałem zawartym w zeszycie dla kl. VII lub VIII przez cały rok szkolny. Drugi wariant: materiał realizowany jest przed samym egzaminem ósmoklasisty jako przypomnienie i podsumowanie treści z poprzednich lat.
2. Postępowanie krok po kroku
3. Terapeutyczny schemat zajęć
Zaproponowane postępowanie terapeutyczne opiera się na ujednoliconej strukturze terapii, co oznacza że zajęcia przebiegają według stałego schematu:
Taki przebieg zajęć ukazuje logikę i konsekwencję działań matematycznych, co sprzyja przyswajaniu nowego materiału i uczy myślenia matematycznego. Ponadto powtarzalność jest czynnikiem wspierającym uczenie się uczniów z trudnościami.
4. Akcent na rozwijanie myślenia matematycznego
Krok po kroku prowadzi się ucznia przez jeden z najtrudniejszych procesów, jakim jest umiejętność dowodzenia i argumentacji, ze szczególnym naciskiem na na naukę zapisywania dowodów matematycznych przez uczniów.
5. Wzbudzenie zainteresowania matematyką
6. Prowadzenie terapii wielokomponentowej
Celem prowadzenia takiej wielokomponentowej terapii jest przede wszystkim zwiększenie poziomu umiejętności i wiadomości z zakresu matematyki oraz zmniejszenie poziomu emocji towarzyszącemu liczeniu.