Metoda Ortograffiti. Gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne

 

Opis serii

Seria zeszytów Ortograffiti dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych została tak pomyślana, by ćwicząc poprawność pisania, uczeń opanował kolejno zasady pisowni, stosował je w praktyce i samodzielnie kontrolował swój zapis. Ćwiczenia zaprojektowano dwutorowo – uczeń gruntownie poznaje poszczególne zasady ortograficzne i równolegle ćwiczy spostrzegawczość, percepcję, pamięć wzrokowo-słuchową, koncentrację uwagi, a także wyobraźnię przestrzenną i umiejętności grafomotoryczne. W serii znajdują się również zeszyty z ćwiczeniami rozwijającymi umiejętność czytania, rozumienie czytanego tekstu, doskonalącymi funkcje słuchowo-językowe.

 

Konstrukcja serii

Seria składa się z jedenastu zeszytów ćwiczeń. Osiem z nich poświęcono ćwiczeniu pisowni, dwa – czytaniu ze zrozumieniem. Do dwu ostatnich dołączono płyty CD z dźwiękami do ćwiczeń słuchowych. Ćwiczenia w każdym zeszycie z ułożono według porządku, którego celem jest z jednej strony ułatwienie prowadzącemu planowania zajęć i konstruowania ćwiczeń, z drugiej – wdrożenie ucznia do samodyscypliny i samooceny. Nauczyciel (lub uczeń) sam dokonuje wyboru, z którego zeszytu będzie korzystał – każdy z nich stanowi bowiem niezależną zamkniętą jednostkę. Można realizować materiał w kolejności lub wybrać tylko te zeszyty, które zawierają zasady ortograficzne sprawiające uczniowi najwięcej trudności.  

 
Kup teraz
 

Zalety zeszytu:

  • oszczędza czas, nie wymaga dodatkowej pracy w przygotowywaniu ćwiczeń, zarówno nauczycielowi, jak i uczniowi;
  • zawiera unikalny zestaw ciekawych i różnorodnych ćwiczeń i  treści,
  • ma przejrzysty układ: prezentacja zasady ortograficznej, ćwiczenia właściwe, sprawdzian umiejętności, słowniczek;
  • zawiera kartę pracy ucznia, czyli narzędzie kontroli dla ucznia i dla nauczyciela.
 

Cele ćwiczeń zawartych w zeszytach Ortograffiti:

  • stosowanie w praktyce zasad poprawnej pisowni i samodzielne sprawdzanie pisanego tekstu,
  • kształtowanie czterech poziomów rozumienia (dosłownego, interpretacyjnego, krytycznego i twórczego),
  • usprawnianie pamięci wzrokowej i wrażliwości słuchowej,
  • doskonalenie sprawności dłoni i płynności ruchów,
  • ćwiczenie orientacji kierunkowej na płaszczyźnie oraz orientacji w przestrzeni.
Bożena 
Przygodzka
Z zeszytów "Ortogtaffiti " polecam również ćwiczenia grafomotoryczne, zwłaszcza te, w których należy połączyć  punkty oznaczone dość "wysokimi " cyframi. Gimnazjaliści je uwielbiają, ponieważ niby takie łatwe, a jednak nie do końca. Moi uczniowie robili nawet zawody, kto wykona zadanie najszybciej i się nie pomyli. Poza tym przy rysowaniu oburącz też bywało sporo zabawy... świetnej również dla dzieciaków, które zasadniczo nie mają problemów tej natury...
Dobromiła Masarczyk Witam! Ja również od niedawna korzystam z zeszytów Ortograffiti. Cieszę się tym bardziej, że są też dla gimnazjalistów, a ich różnorodność pozwala wzbogacić zestawy ćwiczeń. Jest to ogromne ułatwienie w pracy i pewność, że opracowane przez fachowców. Młodzież, z którą ja pracuję robi je dosyć chętnie. Dzięki i pozdrawiam wszystkich. 
Anita Cieślak To ja też coś dodam -  polecam Ortograffiti dla gimnazjalistów - czytanie ze zrozumieniem - dołączona jest płyta ze świetnymi ćwiczeniami. Szkoda, że są tylko dwa zeszyty z płytą. Moi uczniowie lubią te ćwiczenia słuchowe - obok czytania ze zrozumieniem. W zależności od grupy, na podstawie tekstów z Orto... dokładam własne ćwiczenia - robimy plany do tekstów z Orto..., układamy pytania, tworzymy srodtytuły. Albo robię ze słów nieznanych uczniom polecenie , po ich wyjaśnieniu,  ułóż zdania albo ułóż absurdalną historyjkę o twórcy, gruszce i wątróbce itp. Wzbogacam zajęcia komputerowymi programami, np. Dyslektykiem lub zadaniami ortograficznymi w sieci, do tego grafomotoryczne z serii Ortografitti - też ciekawe, koraliki, nawlekanie guzików itp. Gimnazjaliści przy takich ćwiczeniach maja ubaw . Do tego zabawy z alfabetem - i nie wiem, kiedy nam lekcja mija, bo ciągle czasu mało. Pozdrawiam serdecznie. 
     
Marta Skrzypczak-Wojtanek Ortografitii rzeczywiście jest dobre. Ja pracuję z gimnazjalistami i niektóre zadania to prawdziwe wyzwania! Trzeba tylko pamiętać, żeby nie wykorzystywać ich bezrefleksyjnie. Wszak każdy uczeń ma inne potrzeby. Tym zeszytom mówię TAK, ale przy kreatywnym wykorzystaniu i łączeniu z innymi pomocami. Pozdrawiam. 
Joanna Jasiok Szczerze mówiąc nie znalazłam jeszcze pomocy, które skierowane byłyby do uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Nie spotkałam się również z propozycjami mogącymi "ułatwić życie" człowiekowi dorosłemu z tego typu problemami. Może dlatego, że najintensywniejsza praca dotyczy dzieci.
Pokładam duże nadzieje na uzupełnienie mojej wiedzy właśnie w Akademii Ortograffiti.  
Mirosława Meyer

Witam wszystkie Panie,

rzadko tu "wchodzę", przyznam się - kiedy zbliża się termin testu. Ale artykuły z Modułów staram się czytać uważnie. Pomagają mi w pracy. No cóż, po raz pierwszy od kilku lat nie mam możliwości pracy z dziećmi na osobnych godzinach. Ale jestem w Programie i ... wymagam, aby uczniowie pracowali w domu i...przynosili Zeszyty do sprawdzenia. Ilekroć zauważam moich Ortografficzów - rozmawiam  i daję im odczuć, że zależy mi na ich pracy i postępach. Ale zdaję sobie sprawę, że bez samozaparcia, nie dadzą rady w gimnazjum. Czytając informacje o ćwiczeniach funkcji motorycznych pomyślałam, że ja to wszystko miałam na gimnastyce, na zajęciach praktyczno-technicznych, na kaligrafii, etc., czyli porównując dzisiejszą edukację z tamtą - rozumiem, dlaczego tyle dzieci ma problemy z pisaniem. Oczywiście, Zeszyty Ortograffiti to jedyne (moim skromnym zdaniem) profesjonalne ćwiczenia, które zalecałabym do pisania w domu; cieszę się, kiedy przekonam do nich  rodziców.

  Do góry